Kjell Erik Killi-Olsen bytter ut slott i Frankrike med middelaldergård i Vågå

Kjell Erik Killi-Olsen bytter ut slott i Frankrike med middelaldergård i Vågå

Skårderud, Finn. ” Kjell Erik Killi-Olsen bytter ut slott i Frankrike med middelaldergård i Vågå.,” Aftenposten, October 6, 2017.

Det har vært en lang reise. Den norske kunstneren Kjell Erik Killi-Olsen har levd halvparten av sitt liv utenfor Norge. Nå er han i ferd med å vende hjem. Og nå er det åpning av hans store kunstutstilling i Oslo, Den lange reisen. Her følger en rapport fra en intens, morsom, alvorsfull og berikende helg. Åstedet er et tusen år gammelt slott i Provence.

Denne bygården blir Kjell Erik Killi Olsens nye kunsthus i Trondheim

Denne bygården blir Kjell Erik Killi Olsens nye kunsthus i Trondheim

Grann, Annemona. ”Denne bygården blir Kjell Erik Killi Olsens nye kunsthus i Trondheim,” Adressa, October 6, 2017.

- Du vil alltid huske dette navnet, men jeg tror et navn kommer på plass når de unge kunstnerne strømmer inn her. Huset skal bli et lite samfunn med energi og høy puls, sier kunstneren Kjell Erik Killi Olsen mens han viser oss rundt i bygården han nylig slo til på. Det var ikke noe impulskjøp, akkurat. I ni år har han vært på utkikk etter en eiendom i Trondheim som kan huse kunstutstillinger, dans og musikk.

Marina Abramović har utfordret politiske, seksuelle og medisinske normer i 50 år

Marina Abramović har utfordret politiske, seksuelle og medisinske normer i 50 år

Skårderud, Finn. ”Marina Abramović har utfordret politiske, seksuelle og medisinske normer i 50 år,” Aftenposten, May 27, 2017.

– Livet er mye smerte. Vi flykter, sier Martina Abramović.
– Jeg bor nå i USA, og det er et samfunn som er sterkt medisinert, fortsetter hun. – I en medisinert verden blir man nummen og enda reddere for livet. Og vi gjemmer oss i teknologien. Telefonene våre er de perfekte gjemmestedene for å unngå å konfrontere oss selv. I forestillingene mine forsøker jeg å være en rollemodell. Vi må lære å tåle mer av oss selv.

 

Jeg gleder meg til å dø på scenen

Jeg gleder meg til å dø på scenen

Graatrud, Gabrielle. ”Jeg gleder meg til å dø på scenen,” Dagbladet, May 21, 2017.

Jeg har alltid en idé bak kunstverkene mine. Det handler ikke alltid om smerte. Humor er også viktig. Man kan fortelle dype sannheter med hjelp av humor. Men jeg liker mørk humor, og politisk ukorrekt humor, sier Marina Abramovic (70).
Den verdenskjente kunstneren smiler bredt bak den mørke manken, før hun legger til: –Mange tror jeg er så seriøs, fordi jeg har laget mange dystre verk. Men de fleste blir overrasket over at jeg er så munter. Jeg trenger humor for å veie opp for alt det seriøse. 

Marina Abramović to Galleri Brandstrup and Henie Onstad Art Center

Marina Abramović to Galleri Brandstrup and Henie Onstad Art Center

 

June 01, performance artist Marina Abramović opens the new solo show “Dozing Consciousness” at Galleri Brandstrup in Oslo. Two days before the opening, Abramović meets writer, psychiatrist and professor Finn Skårderud for a “Talk About Life”, at Latter in Oslo.

The 20 Best Booths at The Armory Show

The 20 Best Booths at The Armory Show

Gotthardt, Alexxa. “The 20 Best Booths at The Armory Show,” Artsy Editorial, March 2, 2017.

Oslo-based Brandstrup’s ambitious program is announced with an eye-catching installation by young Norwegian artist Sverre Bjertnæs on the booth’s exterior. At the fair, he forged a deep blue mural that looks like an undulating sea from marker alone. It serves as the backdrop for two intricately composed figurative paintings that reference immigration. One, titled Three Figures in a Revolution (2017) and priced at $27,000, had already sold on the fair’s first day. Other compelling works include a series of large-scale black-and-white photographs by Per Maning and a group of new paintings by Michael Kvium.

Sverre Bjertnæs leker frem sin egen stemme

Sverre Bjertnæs leker frem sin egen stemme

Røed, Kjetil. ”Sverre Bjertnæs leker frem sin egen stemme,” Aftenposten, November 21, 2016.

Ser vi på Bjertnæs’ nye utstillinger i Galleri Brandstrup handler det om å anerkjenne hvem som har påvirket deg og leke med det du har lært.

Marina Abramovic: the latest target in the rightwing culture wars

Marina Abramovic: the latest target in the rightwing culture wars

Jones, Jonathan. ”Marina Abramovic: the latest target in the rightwing culture wars,” the guardian, November 7, 2016.

How did avant-garde art star Abramović get involved in America’s most corrosive election season? Her name appears in the emails of John Podesta, chairman of Hillary Clinton’s presidential campaign, which have been released by WikiLeaks. In one of the messages, she invites Podesta’s art-collector brother, Tony, to “a spirit cooking dinner at my place” and says John would be welcome, too.

Annie Lennox on Marina Abramović ́s ”Remarkable Existence"

Annie Lennox on Marina Abramović ́s ”Remarkable Existence"

Lennox, Annie. ”Annie Lennox on Marina Abramović ́s ”Remarkable Existence”,” Vanity Fair, November, 2016.

Marina Abramović and I have never met. I’ve never attended any of her performances and I’m familiar with her work only through her YouTube archive. Yet, curiously enough—despite the fact that this may sound presumptuous—I feel as if I know her very well.

Marina Abramovic at 70

Marina Abramovic at 70

Swanson, Carl. ”Marina Abramovic at 70,” New York Magazine, October 17, 2016.

Being with her, under the spell of that attention, makes you feel both protected by and protective of her. It’s a bit disorienting. Or, as Jeff Dupre, the producer and co-director of the documentary about her and her 2010 Museum of Modern Art retrospective and marathon-staring spectacular The Artist Is Present puts it to me when he hears I am already holed up with her at her charcoal-painted, star-shaped house outside Hudson, New York, it is too late for me. “You’re totally being seduced. You’re being processed. Of course, it’s incredibly fun, you feel like you’re the center of the universe.”

National Gallery´s East Building reopens with rich addition to its  photo collection

National Gallery´s East Building reopens with rich addition to its photo collection

Kennicott, Philip. ”National Gallery´s East Building reopens with rich addition to its photo collection,” The Washington Post, September 28, 2016.

After the National Gallery of Art founded its photography department in 1990, curators focused on building its historic collection of images, dating to the origins of the medium in the 1830s. But at the same time, as it was assembling an overview of the history of photography as an art form, the art form was marching on, and so was the art market. 

artnet Titans: The Most Powerful People in the Art World, Part I

artnet Titans: The Most Powerful People in the Art World, Part I

"artnet Titans: The Most Powerful People in the Art World, Part I," Artnet News, 20 September 2016.

1. Marina Abramović
Nationality: US
Category: Artist
Single Line Identifier: Despite her celebrity status as the very personification of performance art, an excerpt from her upcoming memoirs (due October 28) recently produced accusations of “racism” and insensitivity.
Quote: “There’s not any subject the public doesn’t know about me. I don’t have secrets, and this is so liberating, because this makes me free.”

Håkon Bleken: - Jeg kunne blitt en overfladisk snobb

Håkon Bleken: - Jeg kunne blitt en overfladisk snobb

Skårderud, Finn. ” Håkon Bleken: - Jeg kunne blitt en overfladisk snobb,” Aftenposten, September 10, 2016.

Han har vært involvert i norsk kulturliv i over 65 år. Maleren, kulltegneren og grafikeren har for lenge siden etablert seg som en av Norges viktigste samtidskunstnere. Muligens like mye på grunn av samfunnsengasjementet, som selve kunsten.

Blekens dødsforakt

Blekens dødsforakt

Elton, Lars. ” Blekens dødsforakt,” Dagsavisen, September 8, 2016.

«Dødens ø» er navnet på den ene av de to utstillingene. Den andre har en enklere tittel: «Nye malerier». Den er lysere og mer fargerik. Men opplevelsen av den første er heller ikke spesielt dyster, selv om maleriene preges av både mørke og jordfarger.

Utstilling: Rått, gotisk og skrekkaktig

Utstilling: Rått, gotisk og skrekkaktig

Røed, Kjetil. "Utstilling: Rått, gotisk og skrekkaktig," Aftenposten, July 30, 2016.

Lokalet Brandstrup har leid i Stavern i sommer er kledelig forfallent: malingen flekker av, rørstumper stikker ut av veggene. Råbetong og murstein blottlegges.

Det er bra slitasjen ikke er forsøkt dekket til, for den gjør utstillingen mer litterær, i positiv forstand: den spiller rollen som kulisse og stemningsforsterker for det gotiske, eller skrekkaktige, ved utstillingen.

I skuddlinjen

I skuddlinjen

Elton, Lars. ”I skuddlinjen,” Dagsavisen, June 8, 2016.

Det gikk bare ett drøyt år fra Inger Sitter døde i mars i fjor til vi nå har fått den første, fullverdige minneutstillingen. Haugar viser hvilken mester hun var, men ikke uten utfordringer.

At 71, conceptual art pioneer Kosuth still has plenty to say

At 71, conceptual art pioneer Kosuth still has plenty to say

AFP. ”At 71, conceptual art pioneer Kosuth still has plenty to say,” Dailymail, June 17, 2016.

Joseph Kosuth, considered one of the pioneers of conceptual art in the 1960s, may walk with difficulty, but he has no plans to slow down.

Helt galt malt, men likevel riktig

Helt galt malt, men likevel riktig

Hverven, Tom Egil. “Helt galt malt, men likevel riktig,” Klassekampen, May 21, 2016.

En omfattende utstilling i La Coruña, nordvest i Spania, viser blant annet Håkon Blekens bearbeiding av terrorhandlinger de siste årene:

Etter å ha strevd fire år med maleriet «Il Duce», fikk en feilmalt arm det til å løsne for Håkon Bleken.


– Jeg er gammel. Jeg lever i verden. 

Inspirert av døden

Inspirert av døden

Tjersland, Espen. “Inspirert av døden,”Dagens Næringsliv, May 19, 2016.

Kunstneren Håkon Bleken (87) vier døden stor oppmerksomhet i sitt siste prosjekt. Nå åpner han en storstilt museumsutstilling i Spania.– Jeg er gammel. Jeg lever i verden.

–Kunstmiljøet i Norge er blitt mye råere med årene. Nå tenker kunstnerne i høy grad kun på seg selv.

Stor Inger Sitter-mønstring i Tønsberg

Stor Inger Sitter-mønstring i Tønsberg

Borud, Heidi. ”Stor Inger Sitter-mønstring i Tønsberg,” Aftenposten, May 06, 2016.

Hun var vidunderbarn og en kvinnelig pioner. I dag åpner en større minneutstilling over Inger Sitter ved Haugar Kunstmuseum i Tønsberg. Hun bodde på Tjøme de siste årene av sitt liv, og mange av hennes motiver er hentet fra de blankskurte svabergene og havet ut mot Færder. 

Artist Marina Abramovic on ‘Brilliant Ideas

Artist Marina Abramovic on ‘Brilliant Ideas

“Artist Marina Abramovic on ‘Brilliant Ideas,’ Bloomberg, April 22, 2016.

Pioneer of performance art, Marina Abramović is one of the most acclaimed, remarkable and influential contemporary artists in the world today. Born in Belgrade in 1946, she pushes the boundaries of both body and mind in works such as the now-legendary "Rhythm 0" where she relinquished all control to her audience and for eight hours permitted them to use a series of objects, including a gun, on her person. Abramović's most recent show, "As One," is at the Benaki Museum in Athens, where she has been mentoring young Greek performance artists as well as introducing her audience to The Abramović Method, as practised by Lady Gaga. 

Why Mapplethorpe Still Matters

Why Mapplethorpe Still Matters

Cotter, Holland. "Why Mapplethorpe Still Matters," The New York Times, March 31, 2016.

LOS ANGELES — In a midcareer self-portrait, Robert Mapplethorpe depicted himself as a devil, with a bullwhip for a tail. But he ended up on the side of the angels. In 1989, a traveling survey of his work, with pictures of extreme homosexual acts, pushed the American culture wars into high gear. Religious groups raged. An indignant Congress cut federal money to artists. The Corcoran Gallery of Art in Washington, set to host the show, dropped it like a shot.

Sensitiv formalist

Sensitiv formalist

"Sensitiv formalist," Kunst, March, 2016.

OSLO (KUNST): I samarbeid med The Mapplethorpe Foundation i New York og direktør Monica Eulitz har galleris- tene Marit Gillespie og Kim Brandstrup valgt 32 klassiske svart-hvitt fotografier er signert kunstneren Robert Mapplethorpe (1946–1989), som nå vises i galleriet på Tjuvholmen i Oslo.

Fotografi til over 1,3 millioner for salg

Fotografi til over 1,3 millioner for salg

Grønneberg, Anders. "Fotografi til over 1,3 millioner for salg," Dagbladet, March 31, 2016.

I kveld, torsdag 31. mars, åpner en Robert Mapplethorpe-utstilling i Galleri Brandstrup på Tjuvholmen i Oslo.

Utstillingen er den første salgsutstillingen til den verdenskjente fotokunstneren i Norden.

Over 1,3 millioner kroner

- Vi forventer et godt salg basert på interessen for utstillingen. Om alt forsvinner, vet jeg ikke. Men det har aldri tidligere vært holdt en salgsutstilling i Norden med Mapplethorpes fotografier, sier Kim Brandstrup til Dagbladet.

Diana Al Hadid´s hauntingly beautiful solo show

Diana Al Hadid´s hauntingly beautiful solo show

Farah, Nathalie. ”Diana Al Hadid´s hauntingly beautiful solo show,” Gulf News, March 16, 2016.

Her artworks have been called hauntingly beautiful and surreal in their decay, and when you come face-to-face with them, those descriptions are at once apt and yet fall short of capturing their true splendour.

Elevenes glede overveldet Per Kleiva (82) da hans gamle veggkunst nylig gjenoppsto

Elevenes glede overveldet Per Kleiva (82) da hans gamle veggkunst nylig gjenoppsto

Ford, Ann-turi. ”Elevenes glede overveldet Per Kleiva (82) da hans gamle veggkunst nylig gjenoppsto,” Akershus Amtstidende, March 23, 2016.

– Jeg føler meg som en rockemusiker. Den gleden elevene viser over skolen og kunsten her er helt overveldende, sa Per Kleiva etter nyavdukingen av verket sitt.

When Robert Mapplethorpe Took New York

When Robert Mapplethorpe Took New York

Colacello, Bob. ”When Robert Mapplethorpe Took New York,” Vanity Fair, March 2016.

Robert Mapplethorpe’s posthumous art-world apotheosis, heralded this spring by a two-museum exhibition in L.A. and an uncensored HBO documentary, had its seeds in 1970s downtown New York. It was there Mapplethorpe shared his dreams with Vanity Fair’s Bob Colacello (then editor of Andy Warhol’s fledgling Interview magazine) as he headed down a path toward death—and immortality.

Mapplethorpe: Look at the Pictures

Mapplethorpe: Look at the Pictures

Reid-Pharr, Robert. ”Putting Mapplethorpe in his place,” Art in America, March 01, 2016.

With a retrospective for the celebrated photographer about to open at two Los Angeles institutions, the author reassesses the 1990 “X Portfolio” obscenity trial, challenging its distinction between fine art and pornography.

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Ayad, Myrna. ”Abu Dhabi,” Artforum, 2016.

Most of the pieces look like relics of a bygone era: Antiquated, fragmented, and in ruin, they appear like archaeological remains ready to tell of a forgotten past. Something even seems to have burned through The Sleepwalker, 2014, the first of Diana Al-Hadid’s works here

Phantom Limb is artist Diana Al-Hadid´s first solo show in the Middle East

Phantom Limb is artist Diana Al-Hadid´s first solo show in the Middle East

Neveling, Andre. ”Phantom Limb is artist Diana Al-Hadid´s first solo show in the Middle East,” Time Out Abu Dhabi, February 23, 2016.

The Art Gallery at New York University Abu Dhabi recently announced a major solo exhibition of work by internationally-renowned sculptor Diana Al-Hadid. 

Marina Abramovic Takes a Spiritual Journey to Brazil

Marina Abramovic Takes a Spiritual Journey to Brazil

Rosenthal, Emerson. “Marina Abramovic Takes a Spiritual Journey to Brazil,” The Creators Project, February 16, 2016.

In The Space In Between – Marina Abramović and Brazil, pioneering performance artist Marina Abramović travels through the vibrant religious community of Vale do Amanhecer in Brasilia, the seemingly endless Abadianian vistas, and the breathtaking waterfalls of Chapada dos Veadeiros to experience sacred rituals and reveal her creative process amidst the wonders of Brazil. 

Trær, kunst og politikk

Trær, kunst og politikk

Elton, Lars. "Trær, kunst og politikk," Dagsavisen, January 23, 2016.

Som utstilling betraktet er bildene i Per Manings «Munchskogen 2016» en lavmælt og konsekvent gjennomført affære. Hovedelementet er en serie portretter fotografert på Kikut, kollen nedenfor Edvard Munchs vinteratelier på Ekely i Oslo.

Per Maning håper han oppdager noe han ikke hadde forutsett

Per Maning håper han oppdager noe han ikke hadde forutsett

Skårderud, Finn. "Per Maning håper han oppdager noe han ikke hadde forutsett," Aftenposten, January 22, 2016.

Fotograf Per Maning er aktuell med utstillingen Munchskogen 2016 på Galleri Brandstrup på Tjuvholmen. Det er mennesker i mange av bildene, men de er ofte ute av fokus. De står i forgrunnen, men de fungerer som en bakgrunn for trærne. Det er de som er i fokus, klare og tydelige.

Vil stoppe Melgaards hus på Ekely

Vil stoppe Melgaards hus på Ekely

Borud, Heidi. "Vil stoppe Melgaards hus på Ekely," Aftenposten, January 13, 2016.

Fotokunstneren Per Maning retter en innstendig oppfordring til det rødgrønne Byrådet om å stoppe Bjarne Melgaards hus på Ekely.

- Ekely og området rundt er fredet av Riksantikvaren. Munchskogen er blant våre aller viktigste kulturminner. Hvordan er det mulig at vi da har en byantikvar som støtter Selvaag, Melgaard og Snøhetta i denne saken. Nå har jeg store forventninger til at det rødgrønne Byrådet sier klart ifra. Skogen og området rundt må få stå i fred til Edvard Munchs minne, sier kunstneren.

The Audience is Present

The Audience is Present

Weiss, Hayley. “The Audience is Present,” Interview, December 9, 2015.

No cell phones, no watches, no cameras. This is not the start of a Luddite how-to manual, but rather Marina Abramović's proposed requisite for listening to classical music. Put into practice in Goldberg, the Park Avenue Armory's latest cross-disciplinary commission, Abramović's collaborator, Russian-German pianist Igor Levit, is willingly entering her framework (also known as the Abramović Method for Music) to give a series of seven performances that began Monday and will continue through December 19.

Review: In ‘Goldberg,’ Marina Abramovic and Igor Levit Blend Classical Music and Performance Art

Review: In ‘Goldberg,’ Marina Abramovic and Igor Levit Blend Classical Music and Performance Art

Woolfe, Zachary. “Review: In ‘Goldberg,’ Marina Abramovic and Igor Levit Blend Classical Music and Performance Art,” The New York Times, December 8, 2015.

Alert: spoilers below. Classical music critics don’t get many chances to write those words. But the artist Marina Abramovic and the pianist Igor Levit have guarded certain aspects of “Goldberg,” their production of Bach’s “Goldberg” Variations, which opened on Monday at the Park Avenue Armory. So those who like their art with every surprise intact should read no further. 

Marina Abramovic and Igor Levit’s Variation on ‘Goldberg’ Will Make the Audience Earn Its Bach

Marina Abramovic and Igor Levit’s Variation on ‘Goldberg’ Will Make the Audience Earn Its Bach

Farago, Jason. “Marina Abramovic and Igor Levit’s Variation on ‘Goldberg’ Will Make the Audience Earn Its Bach,” The New York Times, December 2, 2015.

“They want to listen to Bach, so they have to suffer,” Marina Abramovic said with a laugh. Notorious for her severe and physically demanding performances, she was being interviewed in the midst of preparations for “Goldberg,” her largest project in New York since “Marina Abramovic: The Artist Is Present,” a 2010 retrospective at the Museum of Modern Art.

Loud and Clear

Loud and Clear

Platt, Russell. “Loud and Clear,” The New Yorker, December 2015.

“The modern world we live in is one of constant distraction, where taking the time to connect to ourselves and having the patience to do so is becoming more and more difficult.” So writes the celebrated performance artist Marina Abramović, voicing sentiments that could have been expressed since the beginning of the urban industrialized era. 

En kunstens mannlige feminist

En kunstens mannlige feminist

Elton, Lars. "En kunstens mannlige feminist," Dagsavisen, November 20, 2015.

Joseph Kosuth er en av kunstverdenens største, og egoet kunne hatt anselige dimensjoner. Selv hevder amerikaneren at han er mest glad for de mulighetene kvinner har fått som en følge av den konseptkunsten han har frontet.

8 Famous Americans with Syrian Roots (extraction)

8 Famous Americans with Syrian Roots (extraction)

Liotta, Paul. ”8 Famous Americans with Syrian Roots,” Daily News, November 19, 2015.

The terror attacks in Paris sparked a heated debate on the U.S. policy for taking in Syrian refugees — and the House on Thursday passed a bill to pause plans to bring in thousands fleeing the war-torn country over the next year.

9 Syrian Americans Who Have Changed The World & Will Help You  Rethink The Refugee Crisis (extraction)

9 Syrian Americans Who Have Changed The World & Will Help You Rethink The Refugee Crisis (extraction)

Siese, April. ”9 Syrian Americans Who Have Changed The World & Will Help You Rethink The Refugee Crisis,” Bustle, November 19, 2015.

Aleppo-born artist Diana Al-Hadid is based in the United States, but her work has transcended the very country she currently resides. Using a bit of mixed media, her own personal experiences, and the very idea of myths themselves, Al-Hadid has created fascinating sculptures and projects that call into question the nature of greed, power, and the very way that humans plan and arrange their lives.

Fra konseptene

Fra konseptene

Tjersland, Espen. "Fra konseptene," Dagens Næringsliv, November 19, 2015.

Joseph Kosuth – amerikaneren som deler tiden sin mellom New York og London – er en av verdens mest anerkjente konseptkunstnere. Han har utsmykkingsoppdrag verden over, fra Louvre i Paris til flyplassen i Taiwan. De største prosjektene har en prislapp på flere titall millioner kroner.

I Norge har han nylig fullført et omfattende prosjekt i forbindelse med sølvgruvene på Kongsberg, «A Monument of Mines». Kosuth har besøkt Kongsberg flere ganger det siste året, og studert gruvehistorien grundig, før han kom opp med ideen om å lage et minnesmerke over de 136 ulike gruvene som var i drift.

2015 Power 100

2015 Power 100

“2015 Power 100,” Art Review, November 2015.

# 8 Marina Abramović

Gruvelandskap i sølv

Gruvelandskap i sølv

Sandviken, Mona. "Gruvelandskap i sølv," Laagendalsposten, October 13, 2015.

Et nesten åtte meter bredt verk pryder nå hele nordveggen i Haspa Café. Verket viser gruvehistorien.

– Bjørn Båsen er en av tre kunstnere som er valgt ut til utsmykningen av fellesarealene på Krona. Han er fra Eggedal, sier Halldis Skogen, som er kommunikasjonsrådgiver i KKP Eiendom AS.

Mapplethorpe Print at Center of Culture Wars Returns to Public Eye

Mapplethorpe Print at Center of Culture Wars Returns to Public Eye

Kennedy, Randy, Hilarie M. Sheets.

Twenty-five years ago this month, a Cincinnati jury wrote an exclamation point into the story of the culture wars that were raging through art museums and academia. The jury acquitted that city’s Contemporary Arts Center and its director of criminal obscenity charges for exhibiting a group of photographs by Robert Mapplethorpe, graphic sexual images that became a watershed in debates about what constituted art, what kinds of art should be supported by government money and who should have the power to decide such questions.

Givenchy and Marina Ambramovic Take New York With A Stunning Spectacle

Givenchy and Marina Ambramovic Take New York With A Stunning Spectacle

Satran, Rory. “Givenchy and Marina Ambramovic Take New York With A Stunning Spectacle,” I-D, September 13, 2015.

There's a lot to discuss from last night's Givenchy tour de force on the Hudson River, so why not begin at the end? Because nothing felt quite so enchanting as the procession of strange/sensual supermodels wearing embellished evening dresses and jewelled masks by Pat McGrath, set to a tremulous live performance of Ave Maria. Marina Abramovic's artists performed in delicate vignettes against the setting sun, holding branches, embracing, standing in a stream of water.

Gro Nesjar Greve om moren Inger Sitter: Hun elsket oppmerksomhet

Gro Nesjar Greve om moren Inger Sitter: Hun elsket oppmerksomhet

Borud, Heidi. "Gro Nesjar Greve om moren Inger Sitter: Hun elsket oppmerksomhet," Aftenposten, September 3, 2015.

I kveld åpner utstillingen med bilder av Inger Sitter som aldri tidligere har vært offentlig utstilt. Det ekspressive og sanselige var hennes varemerke, og nå løftes det frem arbeider fra flere perioder av kunstnerskapet. Både oljemalerier, grafikk, marmorarbeider og kulltegninger. Hun var en fornyer av det moderne maleriet og ble Norges første kvinnelige professor på Kunstakademiet i Oslo i 1981.

Performance Artist Marina Abramovic on Her Belgrade Youth

Performance Artist Marina Abramovic on Her Belgrade Youth

Abramovic, Marina. «Performance Artist Marina Abramovic on Her Belgrade Youth,» The Wall Street Journal, August 11, 2015.

Marina Abramovic, 68, helped pioneer performance as a visual art. She is designing the environment and method by which audiences will listen to pianist Igor Levit perform Bach’s “Goldberg Variations” at New York’s Park Avenue Armory on Dec. 7-19. She spoke with Marc Myers.

Hele min generasjon av kunstnere har lett etter det vonde

Hele min generasjon av kunstnere har lett etter det vonde

Sæther, Eivind. “- Hele min generasjon av kunstnere har lett etter det vonde,” Dagens Næringsliv, July 31, 2015.

Da han var 13, sendte han et brev. Da han var 12, tok han med seg skolebøkene ut i skogen der han bodde, satte fyr på dem. Da han var 11, ble han malt. Hvor starter det? Hvor kommer et slikt talent fra? Da Bjertnæs i våres stilte ut i Berlin, solgte han malerier for fire millioner kroner før utstillingen hadde åpnet. Denne uken står London for tur. 

Abramović v Walsh, believer v sceptic

Abramović v Walsh, believer v sceptic

Fairley, Gina. “Abramović v Walsh, believer v sceptic,” ArtsHub, June 16, 2015.

For Marina Abramović's first exhibition, at age twelve, she painted her dreams. ‘I believe in everything,’ she told an audience at a sell-out conversation with David Walsh, founder of Hobart’s Museum of New and Old Art (M​ONA).  

The artist is present: Marina Abramovic opens MONA  retrospective

The artist is present: Marina Abramovic opens MONA retrospective

Cuthbertson, Debbie. “The artist is present: Marina Abramovic opens MONA retrospective,” The Sydney Morning Herald, June 12, 2015.

Marina Abramovic wants everyone who visits her show at Hobart's Museum of Old and New Art to slow down. Just chill out, and count the rice.

Pop-sommer på Høvikodden

Pop-sommer på Høvikodden

Bakkemoen, Edel. «Pop-sommer på Høvikodden,» Aftenposten – Osloby, June 3, 2015.

Pop-sommeren på Henie Onstad Kunstsenter består av to utstillinger, som åpner i morgen. "POP Kunst Design" viser over 50 kunstverk og 80 designobjekter innlånt fra internasjonale museer samt egne verk. "POP ETC." er kunstsenterets egen mønstring av norsk kunst og grafisk design med nærmere 150 verk. Den har kuratorene Thomas Flor og Lars Mørch Finborud jobbet med i to år.

Kunstfotografen Dag Alveng i humanistens naturlaboratorium

Kunstfotografen Dag Alveng i humanistens naturlaboratorium

Borud, Heidi. «Kunstfotografen Dag Alveng i humanistens naturlaboratorium,» Aftenposten, June 3.2015.

Utstillingene både i Galleri Brandstrup og Nasjonalbiblioteket er inspirert av tankene til presten, humanisten og naturforskeren Wilse og prestegårdshagen han anla i Østfold etter dansk inspirasjon. Utstillingene viser et utvalg av Alvengs fotografier samt en del av Wilses publikasjoner fra Nasjonalbibliotekets samling.

Kunstauksjon for rent vann I Kenya

Kunstauksjon for rent vann I Kenya

Borud, Heidi. “Kunstauksjon for rent vann I Kenya,” Aftenposten, May 26, 2015.

Galleri Brandstrup, Galleri K, OSL contemporary, Galleri Standard og Galleri Riis Oslo / Stockholm er noen av galleriene som har bidratt med gaver. Det har også Sparebankstiftelsen DNB og gallerier fra Tyskland, Italia og Kenya. Auksjonen er unik i norsk sammenheng fordi den samler store internasjonale og norske kunstnere, gallerister og kunstsamlere som går sammen og donerer kunst.

Lars Elling maler virtuost mellem virkelighed og drøm

Lars Elling maler virtuost mellem virkelighed og drøm

Hornung, Peter Michael. «Lars Elling maler virtuost mellem virkelighed og drøm,» Politiken, May 25, 2015.

Den samtidskustner, der flot og virtuost dyrker figurationen i sit maleri, kan løbe en vis risiko for at blive kaldt kitschet.

Men måske har den kitschede kunstner slet ingen ønsker om at abonnere på den gode akademiske smag. En kunstner som amerikaneren Jeff Koons har gennem massevis af malerier og skulpturer påvist, at kitsch ikke altid er den stil, som de andre – de dyre og anerkendte kunstnere – ikke vil lege med.

Bø! Ble du skremt av denne sykehus-kunsten?

Bø! Ble du skremt av denne sykehus-kunsten?

Berg, Marthe. «Bø! Ble du skremt av denne sykehus-kunsten?,» VG, may 14, 2015.

«Dame med draperi» er plassert utenfor hovedinngangen ved det nye sykehuset i Østfold, og kan få hjertet til å hoppe over et slag.

Planlegger du et besøk ved det nye sykehuset i Østfold har du nå muligheten til beskue et nytt kunstverk.

Skulpturen «Dame med draperi» er signert Sarpsborg-kunstneren Fredrik Raddum, og viser en barføtt kvinne med et sjal over hodet som dekker ansiktet og deler av overkroppen hennes

Jeg føler meg som tolv år. Jeg er barnslig på godt og vondt.

Jeg føler meg som tolv år. Jeg er barnslig på godt og vondt.

Skårderud, Finn. «Lars Elling: «Jeg føler meg som tolv år. Jeg er barnslig på godt og vondt.»,» Aftenposten, April 20, 2015.

Lars Elling maler på. Utstillingen med søtten malerier på Galleri Brandstrup på Tjuvholmen i Oslo er nylig pakket ned. Tittelen er Bilder fra et uskiftet bo. Den peker klart bakover, til noe uavklart.

Han har for tiden en utstilling på Haugar Kunstmuseum i Tønsberg, Dette har hendt, 2008-2015. Den utstillingen ledsages av kunstboken Lucid Dreaming på Press forlag. På Galleri Fineart i Oslo åpnet nylig en retrospektiv grafikkutstilling. Og Lars Elling var en av de norske kunstnerne som fikk æren av å delta på det prestisjefulle Armory Show i New York for noen uker siden.

Naken angst

Naken angst

Bjerke, Mona Pahle. «Naken angst,» NRK, April 10, 2015.

Blekens nådeløse selvportretter er noe av det beste han så langt har gjort.

Kroppslig forfall og død er temaer som dominerer i Håkon Blekens nye malerier. Utstillingen som frem til 3. mai kan sees på Galleri Brandstrup i Oslo, viser at ikke alt taper seg med alderen, som kunstner blir Bleken bare bedre og bedre.

Thomas Lerooy. Beauty in the shadow of the Stars

Thomas Lerooy. Beauty in the shadow of the Stars

”Thomas Lerooy. Beauty in the shadow of the Stars,” Wall Street International, March 26, 2015.

Harking back to its origins, when at the start of the twentieth century the Petit Palais used to purchase the works of living artists to build up its fledgling collection, the Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris is inviting art of the twenty-first century to dialogue with its celebrated collections of ancient art.

En av våre mest betydningsfulle og internasjonalt kjente kunstnere

En av våre mest betydningsfulle og internasjonalt kjente kunstnere

««En av våre mest betydningsfulle og internasjonalt kjente kunstnere»,» Dagbladet, March 24, 2015.

Kulturminister Thorhild Widvey om Inger Sitter i sin tale under bisettelsen.

Inger Sitter brøt grenser på mange måter, sa kulturminister Thorhild Widvey i sin tale under Sitters bisettelse tirsdag.

«En av våre mest betydningsfulle og internasjonalt kjente kunstnere».

Cynicism takes a break at TED, thanks to three artists

Cynicism takes a break at TED, thanks to three artists

Lederman, Marsha. “Cynicism takes a break at TED, thanks to three artists,” The Globe and Mail, March 20, 2015.

We were instructed to put on blindfolds as artist Marina Abramovic began her TED talk, and she walked us through an early performance. It’s 1974, she’s in her 20s. Before her is a table of 76 objects, for pleasure and for pain. You can use everything on the table on me, she said, I will take responsibility, even if you want to kill me. At first the participants were gentle – feeding her a glass of water, handing her a rose. But things got violent as people took up the scissors, a razor blade, a pistol. She still bears a scar, and not just figuratively.

Inger Sitter 1929-2015

Inger Sitter 1929-2015

Geelmuyden, Niels Christian. «Inger Sitter 1929-2015,» Aftenposten, March 12, 2015.

Verden angikk henne på en hudløs måte, skriver Niels Christian Geelmuyden om nå avdøde Inger Sitter.

Få mennesker opplever å bli gitt 72 aktivt skapende år som kunstner. Så mange år skulle det gå fra hennes bejublede debututstilling som 13-årig vidunderbarn i Trondheim til hennes siste kritikerroste utstilling i sitt femogåttiende år høsten 2014.

10 Contemporary Artists to Watch: The Art Fair Edition

10 Contemporary Artists to Watch: The Art Fair Edition

«10 Contemporary Artists to Watch: The Art Fair Edition,» Artnet News, 4 March, 2015.

Norwegian artist Sverre Koren Bjertnæs first established himself as a figurative painter and drawer. More recently, he has taken up sculptural figuration as part of his practice. Both his 2D and 3D work play off of traditional ideas of portraiture and sculpture. He uses color, irony, and expressionistic constructional gestures to lend character to his work.

Marina Abramović in new Australian tour: ‘she’s like the Beatles

Marina Abramović in new Australian tour: ‘she’s like the Beatles

Groves, Nancy. «Marina Abramović in new Australian tour: ‘she’s like the Beatles’,» The Guardian, february 19, 2015.

Serbian superstar artist will return to Australia, more than three decades after a transformational trip to outback Western Australia

It was the place where she first fixed her famous Gaze. Now Australia is preparing to welcome Marina Abramović for a double season of art in Tasmania and Sydney.

The “superstar” Serbian performance artist will visit Hobart’s Museum of Old and New Art (Mona) in June to launch a major four-month exhibition of her work, before travelling to Sydney to personally administer the 12-day residency at Pier 2/3, revealed in late 2014 by Kaldor Public Art Projects

Marina Abramović to return to Australia for the first time in 17 years

Marina Abramović to return to Australia for the first time in 17 years

Kumurdian, Dijana. «Marina Abramović to return to Australia for the first time in 17 years,” Vogue, February 19, 2015.

The legendary performance artist will launch projects with two of Australia’s most renowned art institutions, MONA and Kaldor Public Art Projects.

Marina Abramović is no stranger to Australia. The legendary artist spent between October 1980 and March 1981 with the Pitjantjatjara and Pintupi people of the Western Desert, and has expressed that the time was a seminal point in her life that sustained a significant impact on her works.

Mange vil se kunsten til Bjertnæs

Mange vil se kunsten til Bjertnæs

Bævre, Ann Iren. «Mange vil se kunsten til Bjertnæs,» Adressa, February 9, 2015.

Sverre Koren Bjertnæs jobber mest og helst alene. I helga måtte kunstneren møte mange samtidig, på en sjelden godt besøkt utstillingsåpning.

Trondhjemmer Sverre Koren Bjertnæs åpnet fredag kveld separatutstillingen Nå.Ingenting.To i Galleri Brandstrup på Tjuvholmen i Oslo. Sjelden har gallerist Kim Brandsrup vært så fornøyd etter en åpning.

Kunstanmeldelse: Sverre Koren Bjertnæs - «Nå. Ingenting. To.

Kunstanmeldelse: Sverre Koren Bjertnæs - «Nå. Ingenting. To.

Elton, Lars. “Kunstanmeldelse: Sverre Koren Bjertnæs - «Nå. Ingenting. To.,» VG, February 6, 2015.

Etter samarbeidet med Bjarne Melgaard i 2011–12 fortsetter Sverre Koren Bjertnæs å la seg inspirere.

Men han står trygt på egne ben med Håkon Bleken og andre kunstnere som følgesvenner. Du er garantert ikke alene hvis du tenker at det maleriet der, det kunne da vært malt av Håkon Bleken (1929). Flere av maleriene til den nesten 50 år yngre kunstneren minner forbausende mye om bildene til Trøndernestoren. Like fullt er det ingen tvil om at maleriene i denne utstillingen er laget av Sverre Koren Bjertnæs ((38).

Another Reason to Visit Oslo: Anything-Goes Art Scene

Another Reason to Visit Oslo: Anything-Goes Art Scene

Egan, Maura. «Another Reason to Visit Oslo: Anything-Goes Art Scene,» Travel Leisure, February 2, 2015.

Fueled by oil riches, an anything-goes attitude, and a dash of Scandinavian egalitarianism, the country’s young artists are creating some of the most cutting-edge work in Europe. And you’ll find it all in Oslo.

Over the course of five days in August 2013, the artist Marina Abramovic summoned a flash mob to a hill in Oslo’s Ekeberg Park, overlooking the city, and led them in a chorus of screams. Some howls were so deafening and disturbing that the police were called in. The performance was a tribute to country’s most famous artist, Edvard Munch, who painted his iconic The Scream on that very spot.

Fredrik Raddum

Fredrik Raddum

Lillo-Stenberg, Kathleen. ”Fredrik Raddum,” Dagens Næringsliv, january 29, 2015.

Humor er kjempeviktig for meg! Jeg mener kunst skal ønske en dialog med publikum, og da bruker jeg gjerne humor, farger, figurasjon og det tredimensjonale for å få kontakt med betrakteren. Folk kan gjerne le, men jeg håper latteren setter seg litt i halsen. Det er alltid noe annet bak humoren.

Den besettelsen der må jeg faktisk få lov å ha

Den besettelsen der må jeg faktisk få lov å ha

Olsson, Tommy. “Den besettelsen der må jeg faktisk få lov å ha,” Kunst, January 13, 2015.

Etter hvert som man følger et kunstnerskap, over noen år, kan man lett innbille seg at man skjønner agendaen. Og ofte gjør man jo også det. Det er egentlig det samtalen vår graviterer ned mot – ikke bare denne dagen.

Håkon Bleken tilbake til Stavanger

Håkon Bleken tilbake til Stavanger

Næsheim, Eli. «Håkon Bleken tilbake til Stavanger,» Aftenbladet, January 13, 2015.

Det er nesten 18 år siden Håkon Bleken hadde separatutstilling her i distriktet. Den gang i regi av Galleri Brandstrup. Dette er fortsatt hans galleri, og det er også involvert i utstillingen i Stavanger, om enn indirekte. Utstillingen arrangeres av det nylig etablerte BGE Contemporary Art Projects AS som eies av Kim Brandstrup, Marit Gillespie og Eli Lilleeng Ertvaag. Ekteparet Brandstrup-Gillespie driver også Galleri Brandstrup på Tjuvholmen i Oslo, mens Eli Lilleeng Ertvaag selger kunst i egne lokaler i Østre bydel i Stavanger.

Humoristisk kunst i terrorens tid

Humoristisk kunst i terrorens tid

Elton, Lars. «Humoristisk kunst i terrorens tid,» Dagsavisen, January 10, 2015.

Jeg skal ærlig innrømme at det var like før kynismen tok overhånd: Med onsdagens terrorangrep i Paris ferskt i hodet tok det ikke lang tid før tanken «markedsføringen kunne ikke vært bedre» dukket opp i bakhodet da jeg kom inn i Fredrik Raddums nye utstilling i Galleri Brandstrup. Terrorismens fremste mål er å skape frykt, men her møter den humring og smil. Og selv om utstillingen rommer mange indikatorer som (kanskje utilsiktet) pirker borti det dilemmaet terrorismen tydeliggjør, er det fortsatt humoren som er Fredrik Raddums fremste kvalitet.

Kunstneren må være fri, akkurat som kunsten

Kunstneren må være fri, akkurat som kunsten

Stoltenberg, Hanna. ”- Kunstneren må være fri, akkurat som kunsten,” Aftenposten Kultur, january 10, 2015.

Studioet til Fredrik Raddum ser ut som en drøm fra barndommen. Hyllene er stappfulle av fargerike modeller som ligner på dukker. Gummiformer som skriker etter å bli befølt. Spøkelseskladder i blank metall. Dramatiske scener fra japanske skrekkfilmer. Midt i rommet ruver en brent trestamme, kledd i et svart klede av spraymalt kobber, og i taket henger en stor måne som man fra kontoret på mesaninen kan se er bebodd av en ensom Lego-mann. En modig oppdager.

Ingen siesta til Kvium

Ingen siesta til Kvium

Søe, Synnøve. ”Ingen siesta til Kvium,” Jyllands-Posten, january 03, 2015.

Jeg har ringet til Michael Kvium i Almeria i Andalusien i Sydspanien, hvor han har rejst til og malet de seneste 30 år. Han er der også denne måned. Fruen er med.

»Hun kan ikke altid forstå det, hvorfor kan vi ikke bare være en lille smule mere sammen med vores venner hernede? Det irriterer hende, at jeg skal arbejde så meget, at jeg er optaget af det.«

Joseph Kosuth & James Lavelle: ”He´s incredibly sensitive.  We´re both emotional people”

Joseph Kosuth & James Lavelle: ”He´s incredibly sensitive. We´re both emotional people”

Jacques, Adam. ”Joseph Kosuth & James Lavelle: ”He´s incredibly sensitive. We´re both emotional people”,” Independent, November 30, 2014.

I met Joseph at the Metropole Hotel at 2am during the last Venice Biennale. It had been a long, strange first day there for me, with no time to chill out. I was sat in the foyer waiting for someone, and feeling pissed off, when I saw a guy sitting in front with a hat on, similar to my own Borsalino, which I was wearing. He was looking at me while talking to a lady with a lot of New York bravado, when he turned to me and said, "Who are you?" I wasn't in the mood, so I was like, "I got to go." Later, my friend, a curator, said, do you know who that was? That's Joseph Kosuth!"

Artist Marina Abramovic’s body of work

Artist Marina Abramovic’s body of work

«Artist Marina Abramovic’s body of work,» CBS News, November 30, 2014.

Art Review magazine's new list of the 100 most powerful people in the contemporary art world pegs Marina Abramovic as Number 5. She's created quite the body of work, as Serena Altschul is about to show us

Hvem er fjolset? – Interview med Michael Kvium

Hvem er fjolset? – Interview med Michael Kvium

Jordahn, Sebastian. «Hvem er fjolset? – Interview med Michael Kvium,» Kopenhagen Magasin, November 18, 2014.

Michael Kvium er aktuel med Fools på ARoS. En 23-årig, sideløbende serie af malerier der fanger den rå sandhed om menneskeheden med en ”take-no-prisoners”-attitude. Kviums fjolser hænger, på angstprovokerende vis, side om side og ligner en type vi alle sammen har set før – måske på gaden eller i spejlet.

Blir sponset av sin egen  “gudmor“

Blir sponset av sin egen “gudmor“

Tjersland, Espen. «Blir sponset av sin egen “gudmor“,» Dagens Næringsliv, November 16, 2014.

Kunstneren Christer Glein står i et atelier og maler sammen med kunstnervennen Sverre Koren Bjertnæs på Skillebekk i Oslo. Tidlig i karrieren jobbet Glein som assistent til Bjertnæs, men de siste årene har han nyt stor suksess på egenhånd. Han er innkjøpt av offentlige institusjoner og private samlere, deriblant Christen Sveaas – og nylig ble Glein hedret med den prestisjetunge Wessel-prisen på 100.000 kroner for sin kunstneriske produksjon.

Michael Kvium viser hjemlig uhygge med mærkelige hatte

Michael Kvium viser hjemlig uhygge med mærkelige hatte

Weirup, Torben. «Michael Kvium viser hjemlig uhygge med mærkelige hatte,» Berlingske, October 17, 2014.

ARoS i Aarhus har netop åbnet en udstilling af malerier af Michael Kvium. Det ser ud, som om han har portrætteret en samling idioter, og han kalder det for et spejlbillede. Men er det virkelig os?

»Fools« hedder Michael Kviums nye udstilling på kunstmuseet ARoS i Aarhus.

Udstillingen består af en serie med flere end 200 billeder i formatet 30x30 cm. De forestiller alle personer, som man kan se af det udvalg, vi bringer her på siden.

Kvium indtager AroS med groteske fjollehoveder

Kvium indtager AroS med groteske fjollehoveder

Hornung, Peter Michael. «Kvium indtager AroS med groteske fjollehoveder,» Politiken, October 15, 2014.

’Fools’ består af mere end 200 portrætter af de særeste fysiognomier

Så sent som i efteråret 2005 havde maleren Michael Kvium en stor udstilling på ARoS. Nu er han der igen. Hvorfor?

Måske fordi samtidskunstnere, der kan få tusinder af danskere til at gå på museum, kan tælles på en hånd – eller højst to.

Kvium er et af disse trækplastre, og så maler han ikke engang motiver, man kan kalde smukke og kønne. Men han maler og har gjort det i 35 år, og i dag er det ingen selvfølge, at en kunstner overhovedet maler.

Marina Abramović’s “No Selfies” Show Comes to Sean Kelly

Marina Abramović’s “No Selfies” Show Comes to Sean Kelly

Jovanovic, Rozalia. “Marina Abramović’s “No Selfies” Show Comes to Sean Kelly,” Artnet News, October 10, 2014.

Marina Abramović is getting set to stage a new gallery exhibition at Sean Kelly. “Generator,” which opens October 24, will be the artist’s first solo exhibition in New York since her landmark Museum of Modern Art retrospective “The Artist is Present” and her first performance show at Sean Kelly since she staged “The House with the Ocean View” in 2003, the historic show where the artist lived in the gallery on an elevated platform for 12 days without eating or speaking.

En europeer på Tjøme

En europeer på Tjøme

Skårderud, Finn. «En europeer på Tjøme,» Aftenposten, August 30, 2014.

Inger Sitter var barnet som tegnet og tegnet. Hun var vidunderbarnet som debuterte på en utstilling i Trondheim for 71 år siden, allerede som 13-åring. Gjennombruddet kom da hun på 1950-tallet presenterte sine abstrakte bilder. De ble kalt lyriske, med sine inspirasjoner fra naturen. Nå er det ny utstilling av arbeider på Galleri Brandstrup i Oslo. Det er hennes 85. separatutstilling.

Marina Abramovic, the sorceress who creates art out of thin air

Marina Abramovic, the sorceress who creates art out of thin air

Veselinovic, Milena. ”Marina Abramovic, the sorceress who creates art out of thin air,” CNN, june 17, 2014.

Marina Abramovic is fixing her deep brown eyes on me.

She gently takes my hand and leads me across London's Serpentine Gallery's marble floor, to a window whose white blinds are obscuring the greenery of Hyde Park beyond. She places her hand reassuringly on my back and whispers: "Ten minutes like this." Frankly, if she had asked me to stay there forever, I would have probably agreed.

Marina Abramovic, review: ’I hated every second but I can´t deny its power’

Marina Abramovic, review: ’I hated every second but I can´t deny its power’

Dorment, Richard. ”Marina Abramovic, review: ’I hated every second but I can´t deny its power’,” The Telegraph, june 12, 2014.

In 2010 the Serbian born performance artist Marina Abramovic staged a breakthrough work that not only transformed the medium of performance art, but brought her a level of international attention usually reserved for movie stars. For ‘The Artist is Present’ she sat in the foyer of the Museum of Modern Art in New York without moving or speaking all day every day for three months (a total of 736 hours and thirty minutes).

Marina Abramovic: Audience in tears at ’empty space’ show

Marina Abramovic: Audience in tears at ’empty space’ show

Savage, Mark. ”Marina Abramovic: Audience in tears at ’empty space’ show,” BBC, june 11, 2014.

Audience members were moved to tears at the opening of Marina Abramovic's new show at London's Serpentine Gallery.

The performance artist is spending 512 hours interacting with the public at the show, held in three completely empty rooms.

Phones, cameras and even watches are banned, as Abramovic takes people by the hand and encourages them to spend time focusing on the bare white walls.

Marina Abramović: The grandmother of performance art on her  ’brand’, growing up behind the Iron Curtain, and protégé Lady Gaga

Marina Abramović: The grandmother of performance art on her ’brand’, growing up behind the Iron Curtain, and protégé Lady Gaga

Wright, Karen. ”Marina Abramović: The grandmother of performance art on her ’brand’, growing up behind the Iron Curtain, and protégé Lady Gaga,” Independent, may 31, 2014.

Meeting anyone famous is nerve-racking. Greeting someone who has got naked, cut, burnt, stabbed, obsessively scrubbed bones and in one case almost died when a performance went wrong, is intimidating. So it is with some trepidation that I go to meet the performance artist Marina Abramović at her office/studio in downtown New York. The last time we met was in 2011, shortly after her triumphant show which attracted more than 850,000 visitors to the Museum of Modern Art in New York.

Performnce artist Marina Abramović: ’I was ready to die’

Performnce artist Marina Abramović: ’I was ready to die’

Brockes, Emma. ”Performnce artist Marina Abramović: ’I was ready to die’,” The Guardian, may 12, 2014.

This June, Abramović, who at 67 sometimes refers to herself as "the grandmother of performance art", will open an exhibition at the Serpentine Gallery in London, her first original performative show in the UK, in which, she says, she will be more daring and more vulnerable than she was both in Belgrade and at MoMA in New York, four years ago.

Marina Abramovic: queen of extreme art

Marina Abramovic: queen of extreme art

Manning, Kara. ”Marina Abramovic: queen of extreme art,” London Evening Standard, may 08, 2014.

Trailblazing performance artist Marina Abramovic has sat in silence for 700 hours, enacted her own funeral, scrubbed blood from bones, carved a pentagram into her stomach with razor blades and lay on a crucifix of ice. For this summer’s 512 Hours at the Serpentine Gallery, she is doing something completely different, she tells Kara Manning

Trending Artworks at Art Brussels

Trending Artworks at Art Brussels

“Trending Artworks at Art Brussels,” Artsy Editorial, April, 2014.

In anticipation of the opening of Art Brussels this Friday, we bring you a list of the most-viewed artworks from our preview of the fair. These trending works, from a provocative portrait of Leigh Ledare’s mother, to a screaming self portrait of Marina Abramović, give you a slice of the fair’s fantastic offerings.

Malerisk Brudd

Malerisk Brudd

Christiansen, Per. «Malerisk Brudd,» Adresseavisa, March 22, 2014.

Maleren Christer Glein fra Trondheim overrasker sitt stadig voksende publikum med et malerisk brudd i Galleri Brandstrup i Oslo.

Midt på Oslos nye kunstakse, Tjuvholmen allé, viser den knapt 30 år gamle kunstneren 15 store malerier, det største 2 x 4 meter i format. Glein har vært knyttet til Brandstrup siden 2012 og har tidligere deltatt i kollektiv sammenheng i galleriet, før han nå står frem solo.

Abramović til Kistefos

Abramović til Kistefos

Nærø, Sturle Scholz. ”Abramović til Kistefos,” Aftenposten, march 17, 2014.

Den internasjonalt kjente performance-kunstneren Marina Abramović er årets utstiller på Kistefos-museet. Dette blir 67-åringens første museumsutstilling i Skandinavia noensinne.

25. mai åpnes portene til den serbiskfødte kunstnerens nye prosjekt.

Her treffer du alle mulige mennesker

Her treffer du alle mulige mennesker

Tjersland, Espen. «Her treffer du alle mulige mennesker,» Dagen Næringsliv, March 9, 2014.

Galleri Brandstrup er eneste norske galleri på Armory-show, en av verdens mest prestisjetunge kunstmesser. Prinsesse Firyal av Jordan (68) slo til på en skulptur av norske Fredrik Raddum.

På Manhattans vestside, like ved Hudson-elven, har verdens kunstelite inntatt Pier 92–94; stjernegallerister, kunstsamlere, kuratorer, kunstnere og celebriteter mingler rundt i det gigantiske messeområdet for å drikke champagne, fange opp nye trender – og handle kunst.

Joseph Kosuth on the art market

Joseph Kosuth on the art market

Dahan, Alexis. “Joseph Kosuth on the art market,” purple fashion magazine, March 2014.

ALEXIS DAHAN — In 1965 you were in your 20s, making work that is now widely recognized as the beginning of conceptual art. Today, the term is everywhere, and the practice seems to be generalized. What was your motivation from the start?

JOSEPH  KOSUTH — My  initial  work,  among  other  things, was  a critique  of  the  institutionalized  status  of  art  as  only  painting  and sculpture. I think it had its effect on the practice of art, opening it up to questioning and then accepting such questioning as an important part  of  the  art-making  process.  To  a  degree  it  means  that conceptual art itself has become institutionalized, yes, but as that is nonprescriptive and creatively open, it has had a very positive effect and  moved  us  beyond  the  cage  that  late  Modernism,  à  la Greenberg, had envisioned for us.

The Armory Show hits New York City

The Armory Show hits New York City

“The Armory Show hits New York City,* Norway.org, March 2014

March is the month The Armory Show gets tugged into the New York Harbor. Here is how you can explore Norwegian art at this year's show.

One of the leading contemporary art fairs worldwide, the Armory takes its name from the now legendary 1913 event in New York City’s 69th Regiment Armory. Gallerists, artists, curators, critics and buyers from all over the art world – including Norway – trek to the city this week to show what they do and to get an insight into who and what to look out for in the art world in the year ahead.

Håkon Blekens klargjørende visjon

Håkon Blekens klargjørende visjon

Røed, Kjetil. “Håkon Blekens klargjørende visjon,” Osloby - Aftenposten, February 18, 2014.

Vi lever i en fragmentert tid, men Håkon Bleken viser hvordan kunsten likevel kan skape sammenhenger. Utstillingen er på Galleri Brandstrup.

Debatten om abstraksjon eller figurasjon vil aldri bli ferdig, men Bleken har vist seg å turnere begge deler etter behov. De siste årene har han bare blitt mer overbevisende. Hans billedverden er jo heller ikke primært vendt mot kunsten, men mot mennesket. Dette var tydelig allerede i kulltegningene Fragmenter av et diktatur (1971), hvor han utviklet et nyansert vokabular for diskusjon av statlig vold versus den enkeltes avmakt.

Håkon Bleken: - Jeg leter etter kunstneriske uttrykk for en rastløshet

Håkon Bleken: - Jeg leter etter kunstneriske uttrykk for en rastløshet

Skårderud, Finn. “Håkon Bleken: - Jeg leter etter kunstneriske uttrykk for en rastløshet,” Aftenposten, February 17, 2014.

Håkon Bleken er 85 år, begynner å bli voksen og maler på. Han er i Oslo i anledning utstillingsåpning på Galleri Brandstrup. Dagen før åpningen fikk jeg med meg en annen Bleken-utstilling på Galleri Ismene i Trondheim med flere nye malerier.

Formdrift over Trondhjems tak

Formdrift over Trondhjems tak

Mosnes, Terje. “Formdrift over Trondhjems tak,” Dagbladet, Februar 9, 2014

Bildekunstneren Håkon Bleken er klar for nok en stor separatutstilling, fire uker etter at den forrige åpnet på 85-årsdagen hans.

Denne uka åpner Galleri Brandstrup en utstilling med nye store oljemalerier av Håkon Bleken. Mange vil kalle ham Norges største nålevende bildekunstner, selv holder han en knapp på at Finn Graff fortjener den betegnelsen og uttrykker stor beundring for tegnerens oppkomme av ideer. 

Materiell romantikk

Materiell romantikk

Bahr, Oda. «Materiell romantikk,» Dagsavisen, January 27, 2014.

Sverre Bjertnes (f. 1976) er en av disse kunstnerne som blander privatliv og kunst, på en skamløs og rørende måte som gjør den personlige biografien hans interessant. Vi kan følge inspirasjonen fra tenåringstida hos Odd Nerdrum, til det ambivalente vennskapet med Bjarne Melgaard, ekteskapet med Unni Askeland og dagens kjæresteforhold til den unge alveaktige sangeren og skuespilleren Hanna Maria Grønneberg. Dynamikken ender ofte et sted mellom romantikk og kynisme, utført med en udiskutabelt teknisk ferdighet og visuell teft det er lett å glede seg over – selv når sansene nærmer seg overbelastning.

Mener Nerdrum-skolen var en usunn læringsprosess

Mener Nerdrum-skolen var en usunn læringsprosess

Skårderud, Finn. «Mener Nerdrum-skolen var en usunn læringsprosess,» Aftenposten, January 26, 2014.

Sverre Koren Bjertnæs står blant nærmere tre hundre arbeider i Stenersenmuseet. Det er malerier, tegninger, skulpturer i tre og bronse og filmer.

Tilsammen utgjør de også ett verk. Rommene er malt om, arbeidene omslutter oss tett, og de er organisert slik at det blir som én fortelling om forflytningene i Bjertnes kunstnerskap og personlige liv. Samtalen finner sted noen dager før utstillingen skal åpnes.

Mesterlige stiløvelser av Sverre Koren Bjertnæs

Mesterlige stiløvelser av Sverre Koren Bjertnæs

Røed, Kjetil. «Mesterlige stiløvelser av Sverre Koren Bjertnæs,» Aftenposten: Osloby, January 24, 2014.

Bjertnes’ styrke har lenge vært viljen til fornyelse og nøktern eksperimentering. Han ønsker ikke å lokalisere en stil, en motivkrets, eller en teknikk som gjør ham lett gjenkjennbar, som mange andre kunstnere gjør. Å distansere seg fra det gjenkjennbare kan selvfølgelig føre til rot og uklarhet, men Bjertnæs’ verker har en stringent familielikhet som binder mangfoldet sammen.

Kunstner tænder lysene dybt under Søndermarken

Kunstner tænder lysene dybt under Søndermarken

Skjødt, Sabrina. «Kunstner tænder lysene dybt under Søndermarken,» Politiken, March 1, 2014.

Christian Lemmerz går under jorden og giver publikum en pause fra hverdagen.

ild i skolen, og vi satte lys på juletræet derhjemme. Det er nogle af første vores erindringer. Levende lys er utrolig fascinerende. Ligesom hvis man er oppe i et højhus og kigger ned, så mærker man suset af højde. Det er det samme med stearinlys«, siger Christian Lemmerz og fortsætter:

»Eller ligesom i en kirke, hvor folk ikke nødvendigvis kommer, fordi de tror på Gud, men fordi de har brug for et rum til eftertanke – et rum med stilhed. Min tanke var ikke, at det skulle være et museumsrum, hvor man kommer og bedømmer kunstværket og siger ’det kan jeg lide’ og ’det kan jeg ikke lide’ – det skulle være et rum, hvor man går ind og først ser skulpturerne, når øjnene vænner sig til mørket

Where Performance Meets Theater

Where Performance Meets Theater

Catton, Pia. “Where Performance Meets Theater,” The Wall Street Journal, December 11, 2013

During  Marina  Abramović's  2010  retrospective  at  the  Museum  of  Modern  Art,  the  woman  who calls  herself "the grandmother of performance art" spent more than 700 hours seated in the museum's atrium as visitors lined up, sat before her and often stared her down.

That was nothing, she said, compared with the rehearsals for "The Life and Death of Marina Abramović," the 160-minute play, directed by Robert Wilson, opening Friday at the Park Avenue Armory.

Nasjonalmuseet sparker opp vidåpne dører

Nasjonalmuseet sparker opp vidåpne dører

Bjerke, Mona Pahle. “Nasjonalmuseet sparker opp vidåpne dører,” NRK, October 22, 2013.

Hvor går grensen mellom installasjon, skulptur og arkitektur? Dette spørsmålet danner utgangspunktet for utstillingen Inside Outside Architecture, som i helgen åpnet på Museet for samtidskunst.

Marina Abramovic saves the world

Marina Abramovic saves the world

Cutter, Kimberly. ”Marina Abramovic saves the world,” Bazaar, october 10, 2013.

It's near midnight on a balmy black August night in upstate New York, and Marina Abramović is standing on the front porch of her star-shaped country house (aptly named "Star House") monitoring her Kickstarter campaign. "Vere are ve now, Siena?" she asks Siena Oristaglio, her co-head of communications, in a low Slavic purr. "It's at $265,000," Siena reports.

Marina Abramovic Gets Quiet Norway to Scream

Marina Abramovic Gets Quiet Norway to Scream

Jervell, Ellen Emmerentze, Marina Abramovic Gets Quiet Norway to Scream, The Wall Street Journal, August 27, 2013.

For her next act, Marina Abramovic is sending a massive shout-out to Edvard Munch.

The 66-year-old performance artist, well known for doing pieces that require extreme endurance (stabbing her hand repeatedly with a knife or laying for hours on a block of ice), has recruited 270 Oslo residents to recreate Munch’s iconic “The Scream.” The first copy of “The Scream” was painted in 1893, depicting a person screaming with what is believed to be the view of Ekeberg hill, overlooking Oslo, in the background.

Min metode

Min metode

Sørbø, Tommy. ”Min metode,” Aftenposten, august 15, 2013.

Jeg har bestemt meg for å satse på performancekunsten. Det er Marina Abramovic (hun med Skrik-stuntet) som har inspirert meg.

For det første fordi hun har kommet på den utrolig spesielle ideen å skrike (veldig høyt) til ære for Munchs kunst på et sted i Ekebergåsen der Munch ikke malte Skrik.

Omstridt smerte-kunstner gjenskaper ”Skrik” i Oslo

Omstridt smerte-kunstner gjenskaper ”Skrik” i Oslo

Skogrand, Merete. ”Omstridt smerte-kunstner gjenskaper ”Skrik” i Oslo", Dagbladet, July 8, 2013.

Marina Abramovic skal hylle Edvard Munch.

Den verdenskjente performance-kunstneren Marina Abramovic skal gjeste Norge igjen. I august skal 66-åringen hylle Edvard Munchs «Skrik» i Ekebergparken. Det skriver Ekebergparken i en pressemeldig. 

- Vi er stolte av at Marina Abramovic skal skape et stedsspesifikt kunstverk til Ekebergparken, inspirert av dens natur og historie. Ved åpningen av Oslos nye attraksjon og trekkplaster vil totalt 28 kunstnere være representert med unike kunstverk, sier Christian Ringnes, Ekebergparkens initiativtager, i en pressemelding.

Per Maning at the Espoo Museum of Modern Art

Per Maning at the Espoo Museum of Modern Art

“Per Maning at the Espoo Museum of Modern Art,” OCA, February 27, 2013.

Curator Timo Valjakka at the Espoo Museum of Modern Art (EMMA) in Espoo, Finland, has invited artist Per Maning to present the solo exhibition ‘A Man Does Things: Photographs and video works 1983–2012', opening on Wednesday 6 March 2013. Presenting a wide selection of Maning’s art from the 1980s until today, the exhibition at EMMA features 26 photographic and video works from 1983 to 2012. 

Lars Elling – på korsbånd og tvers

Lars Elling – på korsbånd og tvers

Mosnes, Terje. «Lars Elling – på korsbånd og tvers,» Dagbladet, June 16, 2013.

Fra 29. mars til 4. mai var han som første nordmann representert på en av verdens mest ettertraktede utstillingsvegger for kontemporær bildekunst, New Yorks Sean Kelly Gallery, og New York-begivenheten fulgte hakk i hæl med separatutstillingen «Samtidig — like i nærheten» i Galleri Brandstrup i Oslo. 

Her er sommerkunsten

Her er sommerkunsten

Sandberg, Lotte. "Her er sommerkunsten," Aftenposten, 18 May, 2013

Nå er det sesongåpninger på flere kunststeder rundt Oslo.

Kistefos-Museet på Jevnaker åpner 26. mai, og her varer sesongen til 6. oktober. Kistefos-Museets kunsthall presenterer Fredrik Raddums (40) kunst gjennom ti år. Kunstneren skaper humoristiske, lett naivistiske skulpturer, gjerne ispedd samfunnskritikk og ofte malt i sterke farge. De nyeste skulpturene retter lys mot "det moderne menneskes ressursforbruk".

Ny Carlsberg Glyptotek får skænket dødsens amægtig skulptur

Ny Carlsberg Glyptotek får skænket dødsens amægtig skulptur

Hornung, Peter Michael. «Ny Carlsberg Glyptotek får skænket dødsens amægtig skulptur,» Politiken, April 25, 2013.

Christian Lemmerz' ærketypiske værk får kongenial placering på Glyptoteket.

Todesfigur’ af Christian Lemmerz er en sjælden gave fra Henning Larsens Tegnestue til Glyptoteket. Og hvorfor sjælden? Jo, for det er ikke hver dag, at Henning Larsens Tegnestue uddeler gaver.

Det er heller ikke hver dag, at Ny Carlsberg Glyptotek får tilbudt dem. Og det er endnu sjældnere, at museet på Dantes Plads tager imod dem.

Now Showing | Sverre Bjertnes

Now Showing | Sverre Bjertnes

Slenske, Michael. «Now Showing | Sverre Bjertnes», T magazine, March 15, 2013.

Open through April 20 at White Columns, “A Projective Identification” examines 15 years worth of Bjertnes’s paintings — from quieter nudes he first showed at Melgaard’s now defunct Norwegian Anarchist Faction gallery to a bright series of recent impasto-laden pieces one might call Melgaardian.

Rutinen er ved at sætte ind hos Kvium

Rutinen er ved at sætte ind hos Kvium

Ifversen, Karsten R. S. «Rutinen er ved at sætte ind hos Kvium,» Politiken, March 15, 2013.

En træt kunstmaler skuler ud til os fra et knaldrødt billede. Figuren vender næsten ryggen til publikum, sort maling løber ud af en tube i hans højre hånd. Den venstre holder en palet med ublandede farver. Han har en blå kasket på hovedet med propel på toppen som for at markere, at han har roterende fis i kasketten.

Sådan åbner Michael Kvium med humor, selvironi og en ny klar farvepalet udstillingen ’Real Monsters’ i Alvar Aaltos fremragende kunstbygning Kunsten i Aalborg. 

The Armory Show’s Teen Angst Years

Murg, Stephanie. «The Armory Show’s Teen Angst Years» Whitewall, March 8, 2013.

Standouts at softening up all of the hard edges were the contorted monochrome canvases of Kaz Oshiro (at Honor Fraser) and the bubbling glass and concrete forms of Morgane Tschiember (at Loevenbruck). The figurative breakout star of the bunch is Oslo-based painter Lars Elling, whose assured canvases at Galleri Brandstrup evoke the mesmerizing absurdity of Neo Rauch crossed with the bleached palette of a Nordic Velasquez.

Per Maning (Norway) / A Man Does Things / Photographs and Video Works 1983- 2012

Per Maning (Norway) / A Man Does Things / Photographs and Video Works 1983- 2012

Valjakka, Timo. “Per Maning (Norway) / A Man Does Things / Photographs and Video Works 1983- 2012.” EMMA, Espoo Museum of Modern Art, March 2013.

Per Maning (b. 1943) is one of the most appreciated modern artists in Norway. He is particularly known for his animal-themed photography and video works.

The exhibition at EMMA presents a wide selection of Maning’s art from the 1980s until today. It features a total of 23 large photographic and video works from 1983–2012.

The retrospective part of the exhibition includes Maning’s best-known photographs from the 1980s and 1990s. They are works from his animal-themed photographic series that were exhibited at the Biennale of Sydney in 1992 and the Venice Biennale in 1995, among other places.

Sverre Bjertnes and Bjarne Melgaard team up at White Columns

Sverre Bjertnes and Bjarne Melgaard team up at White Columns

McGarry, Kevin. “Sverre Bjertnes and Bjarne Melgaard team up at White Columns,” W Magazine, March, 2013.

As New York’s oldest non-profit arts space, White Columns is known for its refreshing approaches to making exhibitions. The latest, which opened Saturday, on the crest of Armory Arts Week, is “a projective identification” engineered by the well-loved New York-based Norwegian artist Bjarne Melgaard. Haven’t heard that term before? You’re not alone. “It’s a way of using another word than ‘curator,’ and it’s a structure through which one can read all the different constellations of meaning between me and Sverre”,” says Melgaard, referring to fellow Norseman Sverre Bjertnes, with whom he shares a studio in New York six months out of the year.

Michael Kvium: Jeg maler altid min egen blindhed

Michael Kvium: Jeg maler altid min egen blindhed

Daniel Ohrstrøm. «Michael Kvium: Jeg maler altid min egen blindhed,» Kristeligt Dagblad, Februar 2, 2013.

Der findes ingen frelse i kunsten. For dens opgave er ikke at redde folk, men at skildre livet på godt og ondt, så kunst kan ret beset også føre til det onde, siger Michael Kvium, der selv er opvokset med syv søskende i en katolsk familie i Horsens:

Jeg har da selv haft parallelle metafysiske oplevelser med at se på kunst og sidde til den katolske højmesse som barn, mens den rygvendte præst messede på latin. For der kan være noget mystisk dragende over begge dele. Men jeg synes stadig, at det er forkert, når mange prøver at gøre kunstmuseer til katedraler. For selvom kunst kan skildre en religiøs længsel, er kunst i sig selv noget andet end det religiøse.

Studio Visit: Thomas Lerooy

Studio Visit: Thomas Lerooy

Snoekx, Kurt. ”Studio Visit: Thomas Lerooy,” Agenda Magazine, November 30, 2012.

The viewer can penetrate his ruptured images through the multiple chinks and cracks, the literal and figurative holes he burns in his iconographic tableaux. “It is a kind of search for a place, an identity, a zero point. I often think that I keep drawing a circle, and though I describe all the things on the circle’s edge, I would actually like to be in the middle. That is my work: getting into the middle of that circle. That’s what the world is like: the black hole, the anus, the vagina. They contain numerous associations: death, life, sex, etc. This conversation really got off to a deep start.”

Den store danningsreisa

Den store danningsreisa

”Den store danningsreisa,” Klassekampen, september 26, 2012.

Marina Abramovic gjekk for å framføra banebrytande kunst for døve øyrer i Jugoslavia til å endra måten folk ser performance på over store delar av verda. I desse dagar er ho i Oslo.

Til å vera utøvar av ein av dei minst kommersielle og vanskelegast tilgjengelege kunstartane som fins, er Marina Abramovic svært travel.

Marinas Magiske Blikk

Marinas Magiske Blikk

Elton, Lars. «Marinas Magiske Blikk,» VG, 26, September, 2012.

Marina Abramovic får stillheten til å regjere i en galleriutstilling med eksplosiv kraft.

Dokumentasjonen av performancen «The Artist is Present» er ikke med i Galleri Brandstrups vakre utstilling. Like fullt er den med som en resonansbunn for de øvrige verkene. For er det noe som kjennetegner Abramovics arbeider gjennom mer enn 40 års karriere, er det den direkte konfrontasjonen der blikket og hennes nakne kropp får publikum til å reagere med alt fra gråt til avsky og vold.

Bruker Kroppen Som Lerret

Bruker Kroppen Som Lerret

Skårderud, Finn. «Bruker Kroppen Som Lerret,» Aftenposten, 24, September, 2012.

Marina Abramović setter seg selv i scene – med solid risiko. Hun har lekt med ilden, utsatt seg for smerte, sultet seg i en Kafka-novelle, og utfordret politiske, seksuelle og medisinske normer. Les samtalen mellom psykiater Finn Skårderud og kunstneren.

Marina Abramovic er performancekunstens popstjerne

Marina Abramovic er performancekunstens popstjerne

Strand, Nina. ”Marina Abramovic er performancekunstens popstjerne,” Dagbladet, september 20, 2012.

Abramovic viser utstillingen «With Eyes Closed I See Happiness» på Galleri Brandstrup fra 28. september og holder forelesningen «The Marina Abramovic Institute and The Future of Performance Art» på Folketeateret i Oslo 26. september. Billettene ble revet bort på få dager.

Med Kroppen Som Redskap

Med Kroppen Som Redskap

Hansen, Espen A. «Med Kroppen Som Redskap,» VG , 18 September, 2012.

Marina Abramovic (66) har gjennom 40 år utøvd livsfarlig kunst med sin egen kropp – og blitt en del av populærkulturen.

Torsdag neste uke er den kontroversielle serbiske kunstneren på plass i Galleri Brandstrup i Oslo, foran åpningen av utstillingen «With Eyes Closed I See Happiness».

The 100 Most Iconic Artworks of the last 5 Years

The 100 Most Iconic Artworks of the last 5 Years

”The 100 Most Iconic Artworks of the last 5 Years,” Blouin Artinfo, september 17, 2012.

What are the most resonant works of art from the recent past? From among the thousands of individual works that pass through galleries and museums, which have affected the conversation in some significant way? Amid all of contemporary art's chaotic installations and ephemeral gestures, which images have some staying power? These are the questions that ARTINFO set out to answer with its list of "100 Most Iconic Artworks From the Last 5 Years."

Dekorativt ubehag

Dekorativt ubehag

Røed, Kjetil. «Dekorativt ubehag,» Kunstkritikk, August 29, 2012.

Utstillingen Malaise («ubehag») utspiller seg i det for Fredrik Raddum velkjente terrenget mellom surrealismens absurditeter og popkunstens fascinasjon for populærkulturens ikonografi. Den er imidlertid sterkest i når den balanserer tydelig mellom en barnlig forestillingsverden og en umiskjennelig voksen referanseramme. Skulpturene er i bronse, polyester og stål i forskjellige formater, fra naturlig størrelse til miniatyrer.

Her er Norges kunstelite

Her er Norges kunstelite

Østrem, Veslemøy Hedvig. «Her er Norges kunstelite,» Aftenposten, 17. april 2012.

Mange hadde kanskje forventet å finne Frans Widerberg, Terje Brofos og Bjarne Melgaard på toppen av listen. Men de har ikke vært like synlige på den norske kunstarenaen i den aktuelle perioden. Det har imidlertid den londonbaserte videokunstneren Trine Lise Nedreaas, Gardar Eide Einarsson, som bor og jobber i New York, forfatter og installasjonskunstner Matias Faldbakken og den beskjedne maleren Leonard Rickhard fra Arendal.

Håkon Blekens tidsbilder fra en kaotisk samtid

Håkon Blekens tidsbilder fra en kaotisk samtid

Brantzæg, Kari J. “Håkon Blekens tidsbilder fra en kaotisk samtid,” Dagbladet, March 10, 2012.

To nye utstillinger i Oslo tar pulsen på nyhetsbildet.

KUNST: Håkon Bleken er født i 1929. Samme år som børskrakket i New York førte til økonomiske nedgangstider, politisk uro og framvekst av totalitære regimer.

De urolige tidene virket også inn på kunstfeltet og debatten gikk høyt om hvorvidt den abstrakte eller figurative kunsten var best egnet til å uttrykke datidas politiske utfordringer. 

Slik bearbeidet Håkon Bleken sine traumer etter 22. juli

Slik bearbeidet Håkon Bleken sine traumer etter 22. juli

Grønneberg, Anders. “Slik bearbeidet Håkon Bleken sine traumer etter 22. juli,” Dagbladet, March 5, 2012.

Ble til et annerledes og vakkert Utøya-bilde.

For å bearbeide voldsomme inntrykk etter de grufulle handlingene 22. juli, malte Håkon Bleken (83) et symbolsterkt og vakkert bilde av Utøya.

For første gang snakker han om bildet i tv-programmet «Nasjonalgalleriet» på NRK 2 i kveld.

I samtalen med programleder Helle Vaagland snakker kunstneren om bl.a. samtida som har gått i oppløsning, de unge som er fulle av angst og forvirring og hans syn på Afghanistankrigen.

Substance and Spectacle

Substance and Spectacle

Smith, Roberta. «Substance and Spectacle,» The New York Times, December 17, 2011.

Exceptional was “After Shelley Duvall ’72 (Frogs on the High Line),” organized by Bjarne Melgaard at Maccarone as a bookend to “Baton Sinister,” his obstreperous exhibition, with his students, at the Venice Biennale. At Maccarone, Mr. Melgaard’s collaborations continued, most impressively with Omar Harvey and Sverre Bjertnes, while several outsider artists were added to the mix. This furious, scenery-chewing conflagration of the political, the sexual and the formal pushed the curatorial envelope in all directions.

På jakt etter dekadensen

På jakt etter dekadensen

Holmen, Monica. «På jakt etter dekadensen,» Kunstforum, November 23, 2011.

Bjørn Breistøl Båsens arbeider befinner seg i spennet mellom en borgerlig estetikk, det dekadente og det groteske. I bunnen ligger en personlig mytologi.

Kompleksitet, ornamentikk og materialvariasjon preger Bjørn Breistøl Båsens (1981) arbeider. Hans kunstneriske produksjon spenner fra figurative oljemalerier, møbelaktige treskulpturer, tekstilarbeider – som puter og skinnfeller, til porselensskulpturer og større scenografiske eller interiøraktige installasjoner.

Frastøtende vakkert?

Frastøtende vakkert?

Andreassen, Torleif «Frastøtende vakkert?,» Aftenposten, October 19, 2011.

Bilder av livets sider vi helst ikke vil se. Det er den danske samtidskunstneren Michael Kviums spesialitet.

Kontroversiell. "Deep Shit Painting" er representativt for Michael Kviums 20 nye malerier og ene installasjon på utstillingen "Paradis Fall", som åpner på Galleri Brandstrup i Oslo i morgen. En eldre naken, dvask mann, grotesk i sin tvekjønnete skikkelse, står ute i et vann, i ferd med å bli innhentet av døden. Men dét fortrenges. Viktigst å være ren på hendene. Hermafrodittens røde oppvaskhansker symboliserer vår latterlige blindhet.- Det er viktig for oss å være rene på hendene. Men vi sender daglig ut 10 000 flere forurensende biler i trafikken, sier Kvium.

Norsk kulturråds ærespris til Inger Sitter

Norsk kulturråds ærespris til Inger Sitter

Enge, Mariann. «Norsk kulturråds ærespris til Inger Sitter,» Kunstkritikk, 28 September, 2011.

Siden 1968 har Norsk kulturråd hvert år delt ut en ærespris til en person som har gjort «en innsats av vesentlig betydning for norsk kunst- og kulturliv». Prisen er på 500 000 kroner samt en egen ærespris-statuett, en løve i bronse av billedhoggeren Elena Engelsen. I Kulturrådets møte den 27. september ble billedkunstneren Inger Sitter utnevnt til æresprisvinner for 2011.

– Oj, nå ble jeg glad, og jeg er absolutt enig i begrunnelsen, sa Inger Sitter ifølge Kulturrådets nettsider da hun fikk beskjeden fra rådsmøtet. I begrunnelsen fra Norsk kulturråd heter det følgende:

Jeg er en rigtig tøsedreng

Jeg er en rigtig tøsedreng

Peitersen, Nina. «Dyster mestermaler: ‘Jeg er en rigtig tøsedreng’,» Politiken, 14 September, 2011.

Michael Kvium er kendt for sin kunst, der viser menneskehedens allerværste sider.

Han er en stor mand, ikke kun på den danske kunstscene, det er han faktisk også i virkeligheden.

Michael Kvium fylder hele døråbningen, da han byder os indenfor i sit store atelier på Ydre Nørrebro.

Håkon Bleken - En mester i kull

Håkon Bleken - En mester i kull

«Håkon Bleken - En mester i kull» NRK, September 1, 2011.

Håkon Bleken er betegnet som en av samtidens mestere i kulltegning. Nå mange av verkene samlet mellom to permer.

I et eget atelier reservert for arbeid med kull, skaper trondheimskunstneren Håkon Bleken sine tegninger i sort hvitt. En kunstform som krever andre virkemidler enn de som kan brukes i fargerike malerier. Tegningen framstår som skulpturer på papir.

Øystein Dahlstrøm på Galleri Brandstrup

Øystein Dahlstrøm på Galleri Brandstrup

Holmen, Monica. «Øystein Dahlstrøm på Galleri Brandstrup,» KUNSTforum, February 18, 2011.

Øystein Dahlstrøm (1976) konstruerer landskaper i sine sterkt redigerte fotografier og snur dermed fotografiets rolle på hodet.

Hva skjer når manipulasjon og redigering av fotografier er en kunstners primære metode og teknikk? I Dahlstrøms tilfelle betyr det fotografier renset for enhver unødvendig detalj, og igjen står de store, ofte anonyme formene. I sin første separatutstilling på Galleri Brandstrup viser han nå flere av sine nyeste arbeider.

Ville ødelegge eget maleri

Ville ødelegge eget maleri

Tjersland, Espen. ”Ville ødelegge eget maleri,” Dagens Næringsliv, March 4, 2011.

Jeg holdt på å spy. Jeg var så lei av maleriet at jeg ville male over det, sier Lars Elling. Han hadde lagt ned seks ukers intensiv jobbing i maleriet ”what game shall we play today?”, før alt sa stopp. Jeg rakk ikke å ødelegge bildet før jeg dro på ferie til India. Da jeg kom tilbake, hadde jeg litt mer avstand til maleriet. Jeg likte det jeg så, sier Elling. 

Øystein Dahlstrøm er Årets unge kunstner!

Øystein Dahlstrøm er Årets unge kunstner!

“Øystein Dahlstrøm er Årets unge kunstner!,” MyNewsDesk, January 24, 2011.

Som del av arrangementet Årets unge leder, arrangert av Assessit og Adecco Select, kåres fotokunstner Øystein Dahlstrøm (35) til Årets unge kunstner tirsdag 25. januar. Dahlstrøm bor og jobber i Oslo.

- Vi vet at unge talenter finnes innen alle bransjer og ønsker å hedre også noen innen kulturlivet, sier prosjektleder for Årets unge ledere, Trond Myhrvold. Men selv om Assessit og Adecco Select begge har lang erfaring innen utvelgelse, innrømmer Myhrvold at de ikke har samme ekspertisen på kunst. De har derfor overlatt jobben med å velge ut et talent fra kunstverdenen til Galleri Brandstrup i Oslo.

Døden og livet – men mest døden

Døden og livet – men mest døden

Weirup, Torben. «Døden og livet – men mest døden,» Berlingske, November 4, 2010.

Kunstmuseet ARoS i Århus viser en magtfuld udstilling af skulpturer af Christian Lemmerz. Skønt her og der vittig og underfundig er der ikke plads til banaliteter i Lemmerz' sorte univers.

Billedhuggeren Christian Lemmerz blev kendt langt ud over kunstinteresserede kredse, da han i midten af 1990erne udstillede et værk i Esbjerg bestående af nogle døde grise i glasmontrer.

Performance Art Preserved, in the Flesh

Performance Art Preserved, in the Flesh

Cotter, Holland. ”Performance Art Preserved, in the Flesh,” The New York Times, march 11, 2010.

With the opening on Sunday of “Marina Abramovic: The Artist Is Present,” a long-building energy wave of performance art hits the Museum of Modern Art full force. The show is a four-decade survey of work by one of the field’s most visible and magnetic figures. And its combination of stressed-out flesh in documentary films and live bodies, some nude, in the galleries, makes pretty radical fare for this institution.

A Rebel Form Gains Favor. Fights Ensue.

A Rebel Form Gains Favor. Fights Ensue.

Kino, Carol. ”A Rebel Form Gains Favor. Fights Ensue.,” The New York Times, March 10, 2010.

ONE snowy night last month, as New Yorkers rushed home in advance of a coming blizzard, more than a hundred artists, scholars and curators crowded into the boardroom of the Museum of Modern Art to talk about performance art and how it can be preserved and exhibited. The event — the eighth in a series of private Performance Workshops that the museum has mounted in the last two years — would have been even more packed if it weren’t for the weather, said Klaus Biesenbach, one of its hosts and the newly appointed director of the P.S.1 Contemporary Art Center. After seeing the R.S.V.P. list, he had “freaked out,” he said, and worried all day about overflow crowds.

Glitrende historiemaler

Glitrende historiemaler

Ramberg, Truls. “Glitrende historiemaler,” Aftenposten, November 30, 2009.

Den unge norske kunstneren Bjørn Båsen (f. 1981) tar fatt i tematikken i en imponerende malerisyklus, på 13 store verker, som nå vises på Galleri Brandstrup. Her bygger han dessuten på en boken De velvillige, av den noen år eldre fransk-amerikanske forfatteren Jonathan Littell, fra 2006, som beretter om en tysk offisers dramatiske opplevelser på Østfronten under samme krig.

On a Mission to Loosen Up The Louvre

On a Mission to Loosen Up The Louvre

Vogel, Carol. "On a Mission to Loosen Up The Louvre," The New York Times, October 11, 2009.

IN a subterranean space far below the swarms of tourists crowding the Louvre’s famed pyramid are remnants of a medieval fortress. Here, along a 12th-century sandstone passage, the American artist Joseph Kosuth is about to suspend 15 sentences in giant white neon tubing. The show, “Neither Appearance Nor Illusion,” which opens this month, is a first for the 64-year-old Mr. Kosuth. “You only get to do something at the Louvre once in a lifetime,” he said, explaining that he picked the museum’s catacombs rather than a conventional gallery because “it’s a place I’ve always loved, it gets a lot of traffic and has never been used for contemporary art before.”

Lider for kunsten

Lider for kunsten

Spurkland, Marte. ”Lider for kunsten,” Dagens Næringsliv, september 11, 2009.

Hun har nesten brent til døde, nesten blitt kvalt og nesten blitt skutt i hodet med pistol – alt for kunsten. Denne sommeren ønsket Marina Abramovic frivillige deltakere til et stort kunstprosjekt i Manchester. D2 meldte seg.

Helt siden Marina Abramovic knivstakk seg selv 20 ganger i et galleri i Beograd i 1973, har hun vært kjent som en av verdens mest kompromissløse og brutale kunstnere. Verket het «Rythm 10», og rytmikken ble skapt av knivstøt og smertestønn. Abramovic la venstre hånd flatt ned på en bordplate, og med høyre hånd lot hun en kniv danse og hoppe, fort og hardt, i mellomrommene mellom venstre hånds fingre. Hver gang hun stakk seg selv i hånden byttet hun kniv, og fortsatte til 20 kniver var brukt.

Joseph Kosuth

Joseph Kosuth

Meade, Fionn.“Joseph Kosuth," Artforum, February 2009.

“Don’t Just Stand There—Read!” declares the headline of a 1970 review in the New York Times bemoaning “the cultural nihilism of Conceptual Art” in spite of its ability to keep “scoring points . . . [in] an art scene poisoned by the market mentality.” Penned by then–staff writer Peter Schjeldahl, the ambivalent article regarding “a movement which demands so much from its audience in return for so little” was writ large in a light box as part of Joseph Kosuth’s Information Room (Special Investigation), a 1970 installation re-created within this exhibition.

Håkon Bleken i sort, grått og hvitt

Håkon Bleken i sort, grått og hvitt

“Håkon Bleken i sort, grått og hvitt,” NRK, January 13, 2009.

Håkon Bleken. Kulltegninger 1962-2008, Henie-Onstad kunstsenter, 9.1-19.4.

I forbindelse med at Håkon Bleken fyller 80 år har Henie-Onstad kunstsenter i de to prismasalene laget en presentasjon av en viktig del av hans kunstnerskap. Det dreier seg om hans kulltegninger, et medium han arbeidet særlig intenst med på 60- og 70-tallet.

Klaustrofobiske manipulasjoner

Klaustrofobiske manipulasjoner

Vik, Synnøve. “Klaustrofobiske manipulasjoner,” Billedkunst, December 8, 2008.

Å tre inn i Øystein Dahlstrøm og Unn Fahlstrøms fellesutstilling på Hordaland Kunstsenter føles som å entre et galleri i Paris i 1962, men der tiden har fortsatt å gå, og der de avbildede motivene har eldes.

På overflaten er utstillingen en estetisk nytelse. Men noe skurrer. En nesten umerkelig tidsforskyvning kommer til uttrykk gjennom flassende murpuss, en knust vindusrute, forlatte korridorer og kornete film. Institusjonspreget i Øystein Dahlstrøms fem fotografier viser til en tid som er forbi, det samme gjør motivene i Unn Fahlstrøms video Non lo so (2004). 

Bier, blomster og hyldest til hverdagen

Bier, blomster og hyldest til hverdagen

Weirup, Torben. ”Bier, blomster og hyldest til hverdagen,” Berlingske, october 27, 2008.

Udstilling: Erik A. Frandsen var en af de centrale skikkelser i 1980ernes såkaldt vilde maleri. En ny udstilling på kunstmuseet i Århus udfolder hans store værk, der både udmærker sig ved at være i konstant opbrud og ved at afsøge mulighederne i forskellige materialer. Resultatet er et pågående men tvetydigt maleri, der synes at kredse om livet, døden og kærligheden.

Dag Alveng

Dag Alveng

Hesjedal, Frank. “Dag Alveng,” Foto.no, October 3, 2007.

Dag Alveng er en av landets fremste fotokunstnere og en av få som tjener gode penger på bildene sine. Vi traff Alveng for en lang prat om hans kunstneriske prosjekter.

Dag Alveng kommer krusende i sin røde stolthet, en Lancia Delta med et ukjent antall hester under panseret. Vi hilser før vi kjører de hundre meterne til studioet og atelieret i den gamle lokomotivstallen i Bjørvika i Oslo. I studioet jobber to assistenter på spreng i mørkerommet for å klargjøre bilder Dag skal ha med seg til New York noen dager senere. Det passer derfor godt med et intervju forteller Dag. 

Per Maning - fotografiprisen 2007

Per Maning - fotografiprisen 2007

Øyvåg, Katrine. “Per Maning - fotografiprisen 2007,” foto.no, March 15, 2007.

Per Maning ble tildelt fotografenes «Oscar» - Fotografiprisen 2007. Manings interesse for dyrenes uttrykk begynte med hunden Leo, og siden har han fotografert både kuer, hester griser og sel. Selve prisen er på kr 75 000 og deles ut av Norske Fagfotografers Fond.

Per Maning

Per Maning

Heiferman, Marvin. “Per Maning,” Bomb Magazine, June 2006.

The Norwegian photographer Per Maning began making regular trips to an aquarium on the west coast of Denmark to photograph a group of seals in 1988. These photographs are one part of a much larger project Maning began in the early ’80s, when he photographed every day of the last three years of his Labrador Retriever, Leo’s, life. The photographs of Leo, never sentimental and often startling, did not document physical decline, but revealed the dog’s identity, energy, and spirit, and reflected the growth of Maning’s own self-awareness in the process.

The New Statens Museum for Kunst

«The New Statens Museum for Kunst,» Artdaily, October 7, 2006.

COPENHAGEN, DENMARK.- Rubens across from Richard Mortensen and Pieter Bruegel across from Asger Jorn and Michael Kvium. 7 October, Statens Museum for Kunst presents a new hang of the museum collection within completely refurbished settings - a new hang that is both comprehensive, challenging, and designed with strong communication in mind.

ART IN REVIEW; Michael Kvium and Christian Lemmerz - 'The Wake'

Johnson, Ken. “ART IN REVIEW; Michael Kvium and Christian Lemmerz - 'The Wake',” The New York Times, May 10, 2002.

An antidote to Bruce Nauman's gruelingly uneventful five-hour video installation at Dia can be found a few doors down the street at DCA, where two Danish artists, Michael Kvium and Christian Lemmerz, present an exercise in cinematic maximalism. Surrealistic, baroque, over the top, ''The Wake'' is a chaotic, three-screen barrage of hyperbolic film imagery based on James Joyce's ''Finnegans Wake.'' However true it may be to that unreadable masterpiece, it offers a montage of such unabashed dreamlike excess that it is hard not to be captivated.