image

Michael Kvium “The Shadow of white”. Foto: TROND BORGEN

Nytt galleri viser en svært ambisiøs og optimistisk satsing på samtidskunstens marked.

Dette er en usedvanlig begivenhet i det stavangerske kunstliv: et splitter nytt privateid kunstgalleri, spesialbygd til dette formål. BGE Contemporary Art Projects har 400 kvm utstillingsflate; det er høyt under taket her, med plass også for stor skulptur, og en liten skulpturhage er plassert like utenfor. Dette er intet mindre enn en svært ambisiøs, og ikke minst optimistisk, satsing på samtidskunstens marked lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Arkitekturen, tegnet av Hans-Olav Hansen i Ramp AS, domineres av rene linjer, rene flater, hvite vegger. Egentlig litt gammelmodig, siden dette er en typisk hvit kube, altså den modernistiske kunstens foretrukne revir. Men det begynner å bli lenge siden det modernistiske renhetsidealet var rettesnoren; der er ikke mye ren modernistisk kunst igjen, som kan vises her.

Galleriet signaliserer gjennom denne arkitekturen en framtidig ganske tradisjonell utstillingsprofil. Det er likevel ikke et rom hvor arkitekten er helt nøytral: han har tydelig, markant og dominerende plassert en stor trapp midt i salen. Med sin masse, sine vinkler og sine skrålinjer bryter den inn i blikket ditt straks du snur deg i rommet.

Forretningsidéen er noe utradisjonell. Lokale krefter står for bygging og drift av galleriet, mens Galleri Brandstrup i Oslo sørger for å kompensere for den manglende kunstfaglige ekspertisen i Stavanger – i innhold er det lett å betrakte dette visningsstedet som en filial av Oslo-galleriet.