Døden og livet – men mest døden

Døden og livet – men mest døden

Weirup, Torben. «Døden og livet – men mest døden,» Berlingske, November 4, 2010.

Kunstmuseet ARoS i Århus viser en magtfuld udstilling af skulpturer af Christian Lemmerz. Skønt her og der vittig og underfundig er der ikke plads til banaliteter i Lemmerz' sorte univers.

Billedhuggeren Christian Lemmerz blev kendt langt ud over kunstinteresserede kredse, da han i midten af 1990erne udstillede et værk i Esbjerg bestående af nogle døde grise i glasmontrer.

Performance Art Preserved, in the Flesh

Performance Art Preserved, in the Flesh

Cotter, Holland. ”Performance Art Preserved, in the Flesh,” The New York Times, march 11, 2010.

With the opening on Sunday of “Marina Abramovic: The Artist Is Present,” a long-building energy wave of performance art hits the Museum of Modern Art full force. The show is a four-decade survey of work by one of the field’s most visible and magnetic figures. And its combination of stressed-out flesh in documentary films and live bodies, some nude, in the galleries, makes pretty radical fare for this institution.

A Rebel Form Gains Favor. Fights Ensue.

A Rebel Form Gains Favor. Fights Ensue.

Kino, Carol. ”A Rebel Form Gains Favor. Fights Ensue.,” The New York Times, March 10, 2010.

ONE snowy night last month, as New Yorkers rushed home in advance of a coming blizzard, more than a hundred artists, scholars and curators crowded into the boardroom of the Museum of Modern Art to talk about performance art and how it can be preserved and exhibited. The event — the eighth in a series of private Performance Workshops that the museum has mounted in the last two years — would have been even more packed if it weren’t for the weather, said Klaus Biesenbach, one of its hosts and the newly appointed director of the P.S.1 Contemporary Art Center. After seeing the R.S.V.P. list, he had “freaked out,” he said, and worried all day about overflow crowds.

Glitrende historiemaler

Glitrende historiemaler

Ramberg, Truls. “Glitrende historiemaler,” Aftenposten, November 30, 2009.

Den unge norske kunstneren Bjørn Båsen (f. 1981) tar fatt i tematikken i en imponerende malerisyklus, på 13 store verker, som nå vises på Galleri Brandstrup. Her bygger han dessuten på en boken De velvillige, av den noen år eldre fransk-amerikanske forfatteren Jonathan Littell, fra 2006, som beretter om en tysk offisers dramatiske opplevelser på Østfronten under samme krig.

On a Mission to Loosen Up The Louvre

On a Mission to Loosen Up The Louvre

Vogel, Carol. "On a Mission to Loosen Up The Louvre," The New York Times, October 11, 2009.

IN a subterranean space far below the swarms of tourists crowding the Louvre’s famed pyramid are remnants of a medieval fortress. Here, along a 12th-century sandstone passage, the American artist Joseph Kosuth is about to suspend 15 sentences in giant white neon tubing. The show, “Neither Appearance Nor Illusion,” which opens this month, is a first for the 64-year-old Mr. Kosuth. “You only get to do something at the Louvre once in a lifetime,” he said, explaining that he picked the museum’s catacombs rather than a conventional gallery because “it’s a place I’ve always loved, it gets a lot of traffic and has never been used for contemporary art before.”

Lider for kunsten

Lider for kunsten

Spurkland, Marte. ”Lider for kunsten,” Dagens Næringsliv, september 11, 2009.

Hun har nesten brent til døde, nesten blitt kvalt og nesten blitt skutt i hodet med pistol – alt for kunsten. Denne sommeren ønsket Marina Abramovic frivillige deltakere til et stort kunstprosjekt i Manchester. D2 meldte seg.

Helt siden Marina Abramovic knivstakk seg selv 20 ganger i et galleri i Beograd i 1973, har hun vært kjent som en av verdens mest kompromissløse og brutale kunstnere. Verket het «Rythm 10», og rytmikken ble skapt av knivstøt og smertestønn. Abramovic la venstre hånd flatt ned på en bordplate, og med høyre hånd lot hun en kniv danse og hoppe, fort og hardt, i mellomrommene mellom venstre hånds fingre. Hver gang hun stakk seg selv i hånden byttet hun kniv, og fortsatte til 20 kniver var brukt.

Joseph Kosuth

Joseph Kosuth

Meade, Fionn.“Joseph Kosuth," Artforum, February 2009.

“Don’t Just Stand There—Read!” declares the headline of a 1970 review in the New York Times bemoaning “the cultural nihilism of Conceptual Art” in spite of its ability to keep “scoring points . . . [in] an art scene poisoned by the market mentality.” Penned by then–staff writer Peter Schjeldahl, the ambivalent article regarding “a movement which demands so much from its audience in return for so little” was writ large in a light box as part of Joseph Kosuth’s Information Room (Special Investigation), a 1970 installation re-created within this exhibition.

Håkon Bleken i sort, grått og hvitt

Håkon Bleken i sort, grått og hvitt

“Håkon Bleken i sort, grått og hvitt,” NRK, January 13, 2009.

Håkon Bleken. Kulltegninger 1962-2008, Henie-Onstad kunstsenter, 9.1-19.4.

I forbindelse med at Håkon Bleken fyller 80 år har Henie-Onstad kunstsenter i de to prismasalene laget en presentasjon av en viktig del av hans kunstnerskap. Det dreier seg om hans kulltegninger, et medium han arbeidet særlig intenst med på 60- og 70-tallet.

Klaustrofobiske manipulasjoner

Klaustrofobiske manipulasjoner

Vik, Synnøve. “Klaustrofobiske manipulasjoner,” Billedkunst, December 8, 2008.

Å tre inn i Øystein Dahlstrøm og Unn Fahlstrøms fellesutstilling på Hordaland Kunstsenter føles som å entre et galleri i Paris i 1962, men der tiden har fortsatt å gå, og der de avbildede motivene har eldes.

På overflaten er utstillingen en estetisk nytelse. Men noe skurrer. En nesten umerkelig tidsforskyvning kommer til uttrykk gjennom flassende murpuss, en knust vindusrute, forlatte korridorer og kornete film. Institusjonspreget i Øystein Dahlstrøms fem fotografier viser til en tid som er forbi, det samme gjør motivene i Unn Fahlstrøms video Non lo so (2004). 

Bier, blomster og hyldest til hverdagen

Bier, blomster og hyldest til hverdagen

Weirup, Torben. ”Bier, blomster og hyldest til hverdagen,” Berlingske, october 27, 2008.

Udstilling: Erik A. Frandsen var en af de centrale skikkelser i 1980ernes såkaldt vilde maleri. En ny udstilling på kunstmuseet i Århus udfolder hans store værk, der både udmærker sig ved at være i konstant opbrud og ved at afsøge mulighederne i forskellige materialer. Resultatet er et pågående men tvetydigt maleri, der synes at kredse om livet, døden og kærligheden.

Erik A. Franden: Jeg maler med undren

Erik A. Franden: Jeg maler med undren

Bech-Danielsen, Anne. “Erik A. Franden: Jeg maler med undren,” Politiken, 7 October, 2008.

Tidligere 'ung og vild'. Nu på nippet til det helt store gennembrud. Følg Erik A. Frandsen og hans værker på vej på kæmpeudstilling på ARoS.

Portræt Erik A. Frandsen

Portræt Erik A. Frandsen

Bonde, Lisbeth. “Portræt Erik A. Frandsen,” Kunstonline.dk

I kunstens rum kan man erkende alt det, man ikke kan tale om, siger Erik A. Frandsen. I Glyptoteket har han ristet en rune over sin samtid i mosaik!

Kritik Frandsen fornyer sig med megamalerier

Kritik Frandsen fornyer sig med megamalerier

Hornung, Peter Michael. “Kritik Frandsen fornyer sig med megamalerier,” Politiken, 20 November, 2007.

Erik A. Frandsen formår at holde sig selv i gang ved at prøve en ny metode af. Han maler megamalerier med udsnit fra hverdagen og trivialiteternes overdrev.

Brikker til en mosaic

Brikker til en mosaic

“Brikker til en mosaic,” Berlingske, 10 May, 2007.

Udstilling: The Real UnnaturalismErik A. Frandsens udstilling af nye værker på Glyptoteket fortæller om en kunstner, der bestandigt søger efter nye materialer og nye udtryk - denne gang ved at vende sig mod fortiden.

Per Maning - fotografiprisen 2007

Per Maning - fotografiprisen 2007

Øyvåg, Katrine. “Per Maning - fotografiprisen 2007,” foto.no, March 15, 2007.

Per Maning ble tildelt fotografenes «Oscar» - Fotografiprisen 2007. Manings interesse for dyrenes uttrykk begynte med hunden Leo, og siden har han fotografert både kuer, hester griser og sel. Selve prisen er på kr 75 000 og deles ut av Norske Fagfotografers Fond.

Norsk kunstner til MOMA

Brattland, Jane Eln. “Norsk kunstner til MOMA,” NRK, 12 Januar, 2007

Et videoverk av film- og videokunstneren Trine Lise Nedreaas er kjøpt inn av Museum of Modern Art (MOMA) i New York.

Per Maning

Per Maning

Heiferman, Marvin. “Per Maning,” Bomb Magazine, June 2006.

The Norwegian photographer Per Maning began making regular trips to an aquarium on the west coast of Denmark to photograph a group of seals in 1988. These photographs are one part of a much larger project Maning began in the early ’80s, when he photographed every day of the last three years of his Labrador Retriever, Leo’s, life. The photographs of Leo, never sentimental and often startling, did not document physical decline, but revealed the dog’s identity, energy, and spirit, and reflected the growth of Maning’s own self-awareness in the process.

The New Statens Museum for Kunst

«The New Statens Museum for Kunst,» Artdaily, October 7, 2006.

COPENHAGEN, DENMARK.- Rubens across from Richard Mortensen and Pieter Bruegel across from Asger Jorn and Michael Kvium. 7 October, Statens Museum for Kunst presents a new hang of the museum collection within completely refurbished settings - a new hang that is both comprehensive, challenging, and designed with strong communication in mind.

ART IN REVIEW; Michael Kvium and Christian Lemmerz - 'The Wake'

Johnson, Ken. “ART IN REVIEW; Michael Kvium and Christian Lemmerz - 'The Wake',” The New York Times, May 10, 2002.

An antidote to Bruce Nauman's gruelingly uneventful five-hour video installation at Dia can be found a few doors down the street at DCA, where two Danish artists, Michael Kvium and Christian Lemmerz, present an exercise in cinematic maximalism. Surrealistic, baroque, over the top, ''The Wake'' is a chaotic, three-screen barrage of hyperbolic film imagery based on James Joyce's ''Finnegans Wake.'' However true it may be to that unreadable masterpiece, it offers a montage of such unabashed dreamlike excess that it is hard not to be captivated.