Studio Visit: Thomas Lerooy

Studio Visit: Thomas Lerooy

Snoekx, Kurt. ”Studio Visit: Thomas Lerooy,” Agenda Magazine, November 30, 2012.

The viewer can penetrate his ruptured images through the multiple chinks and cracks, the literal and figurative holes he burns in his iconographic tableaux. “It is a kind of search for a place, an identity, a zero point. I often think that I keep drawing a circle, and though I describe all the things on the circle’s edge, I would actually like to be in the middle. That is my work: getting into the middle of that circle. That’s what the world is like: the black hole, the anus, the vagina. They contain numerous associations: death, life, sex, etc. This conversation really got off to a deep start.”

Den store danningsreisa

Den store danningsreisa

”Den store danningsreisa,” Klassekampen, september 26, 2012.

Marina Abramovic gjekk for å framføra banebrytande kunst for døve øyrer i Jugoslavia til å endra måten folk ser performance på over store delar av verda. I desse dagar er ho i Oslo.

Til å vera utøvar av ein av dei minst kommersielle og vanskelegast tilgjengelege kunstartane som fins, er Marina Abramovic svært travel.

Marinas Magiske Blikk

Marinas Magiske Blikk

Elton, Lars. «Marinas Magiske Blikk,» VG, 26, September, 2012.

Marina Abramovic får stillheten til å regjere i en galleriutstilling med eksplosiv kraft.

Dokumentasjonen av performancen «The Artist is Present» er ikke med i Galleri Brandstrups vakre utstilling. Like fullt er den med som en resonansbunn for de øvrige verkene. For er det noe som kjennetegner Abramovics arbeider gjennom mer enn 40 års karriere, er det den direkte konfrontasjonen der blikket og hennes nakne kropp får publikum til å reagere med alt fra gråt til avsky og vold.

Bruker Kroppen Som Lerret

Bruker Kroppen Som Lerret

Skårderud, Finn. «Bruker Kroppen Som Lerret,» Aftenposten, 24, September, 2012.

Marina Abramović setter seg selv i scene – med solid risiko. Hun har lekt med ilden, utsatt seg for smerte, sultet seg i en Kafka-novelle, og utfordret politiske, seksuelle og medisinske normer. Les samtalen mellom psykiater Finn Skårderud og kunstneren.

Marina Abramovic er performancekunstens popstjerne

Marina Abramovic er performancekunstens popstjerne

Strand, Nina. ”Marina Abramovic er performancekunstens popstjerne,” Dagbladet, september 20, 2012.

Abramovic viser utstillingen «With Eyes Closed I See Happiness» på Galleri Brandstrup fra 28. september og holder forelesningen «The Marina Abramovic Institute and The Future of Performance Art» på Folketeateret i Oslo 26. september. Billettene ble revet bort på få dager.

Med Kroppen Som Redskap

Med Kroppen Som Redskap

Hansen, Espen A. «Med Kroppen Som Redskap,» VG , 18 September, 2012.

Marina Abramovic (66) har gjennom 40 år utøvd livsfarlig kunst med sin egen kropp – og blitt en del av populærkulturen.

Torsdag neste uke er den kontroversielle serbiske kunstneren på plass i Galleri Brandstrup i Oslo, foran åpningen av utstillingen «With Eyes Closed I See Happiness».

The 100 Most Iconic Artworks of the last 5 Years

The 100 Most Iconic Artworks of the last 5 Years

”The 100 Most Iconic Artworks of the last 5 Years,” Blouin Artinfo, september 17, 2012.

What are the most resonant works of art from the recent past? From among the thousands of individual works that pass through galleries and museums, which have affected the conversation in some significant way? Amid all of contemporary art's chaotic installations and ephemeral gestures, which images have some staying power? These are the questions that ARTINFO set out to answer with its list of "100 Most Iconic Artworks From the Last 5 Years."

Her er Norges kunstelite

Her er Norges kunstelite

Østrem, Veslemøy Hedvig. «Her er Norges kunstelite,» Aftenposten, 17. april 2012.

Mange hadde kanskje forventet å finne Frans Widerberg, Terje Brofos og Bjarne Melgaard på toppen av listen. Men de har ikke vært like synlige på den norske kunstarenaen i den aktuelle perioden. Det har imidlertid den londonbaserte videokunstneren Trine Lise Nedreaas, Gardar Eide Einarsson, som bor og jobber i New York, forfatter og installasjonskunstner Matias Faldbakken og den beskjedne maleren Leonard Rickhard fra Arendal.

Håkon Blekens tidsbilder fra en kaotisk samtid

Håkon Blekens tidsbilder fra en kaotisk samtid

Brantzæg, Kari J. “Håkon Blekens tidsbilder fra en kaotisk samtid,” Dagbladet, March 10, 2012.

To nye utstillinger i Oslo tar pulsen på nyhetsbildet.

KUNST: Håkon Bleken er født i 1929. Samme år som børskrakket i New York førte til økonomiske nedgangstider, politisk uro og framvekst av totalitære regimer.

De urolige tidene virket også inn på kunstfeltet og debatten gikk høyt om hvorvidt den abstrakte eller figurative kunsten var best egnet til å uttrykke datidas politiske utfordringer. 

Slik bearbeidet Håkon Bleken sine traumer etter 22. juli

Slik bearbeidet Håkon Bleken sine traumer etter 22. juli

Grønneberg, Anders. “Slik bearbeidet Håkon Bleken sine traumer etter 22. juli,” Dagbladet, March 5, 2012.

Ble til et annerledes og vakkert Utøya-bilde.

For å bearbeide voldsomme inntrykk etter de grufulle handlingene 22. juli, malte Håkon Bleken (83) et symbolsterkt og vakkert bilde av Utøya.

For første gang snakker han om bildet i tv-programmet «Nasjonalgalleriet» på NRK 2 i kveld.

I samtalen med programleder Helle Vaagland snakker kunstneren om bl.a. samtida som har gått i oppløsning, de unge som er fulle av angst og forvirring og hans syn på Afghanistankrigen.

Substance and Spectacle

Substance and Spectacle

Smith, Roberta. «Substance and Spectacle,» The New York Times, December 17, 2011.

Exceptional was “After Shelley Duvall ’72 (Frogs on the High Line),” organized by Bjarne Melgaard at Maccarone as a bookend to “Baton Sinister,” his obstreperous exhibition, with his students, at the Venice Biennale. At Maccarone, Mr. Melgaard’s collaborations continued, most impressively with Omar Harvey and Sverre Bjertnes, while several outsider artists were added to the mix. This furious, scenery-chewing conflagration of the political, the sexual and the formal pushed the curatorial envelope in all directions.

På jakt etter dekadensen

På jakt etter dekadensen

Holmen, Monica. «På jakt etter dekadensen,» Kunstforum, November 23, 2011.

Bjørn Breistøl Båsens arbeider befinner seg i spennet mellom en borgerlig estetikk, det dekadente og det groteske. I bunnen ligger en personlig mytologi.

Kompleksitet, ornamentikk og materialvariasjon preger Bjørn Breistøl Båsens (1981) arbeider. Hans kunstneriske produksjon spenner fra figurative oljemalerier, møbelaktige treskulpturer, tekstilarbeider – som puter og skinnfeller, til porselensskulpturer og større scenografiske eller interiøraktige installasjoner.

Frastøtende vakkert?

Frastøtende vakkert?

Andreassen, Torleif «Frastøtende vakkert?,» Aftenposten, October 19, 2011.

Bilder av livets sider vi helst ikke vil se. Det er den danske samtidskunstneren Michael Kviums spesialitet.

Kontroversiell. "Deep Shit Painting" er representativt for Michael Kviums 20 nye malerier og ene installasjon på utstillingen "Paradis Fall", som åpner på Galleri Brandstrup i Oslo i morgen. En eldre naken, dvask mann, grotesk i sin tvekjønnete skikkelse, står ute i et vann, i ferd med å bli innhentet av døden. Men dét fortrenges. Viktigst å være ren på hendene. Hermafrodittens røde oppvaskhansker symboliserer vår latterlige blindhet.- Det er viktig for oss å være rene på hendene. Men vi sender daglig ut 10 000 flere forurensende biler i trafikken, sier Kvium.

Norsk kulturråds ærespris til Inger Sitter

Norsk kulturråds ærespris til Inger Sitter

Enge, Mariann. «Norsk kulturråds ærespris til Inger Sitter,» Kunstkritikk, 28 September, 2011.

Siden 1968 har Norsk kulturråd hvert år delt ut en ærespris til en person som har gjort «en innsats av vesentlig betydning for norsk kunst- og kulturliv». Prisen er på 500 000 kroner samt en egen ærespris-statuett, en løve i bronse av billedhoggeren Elena Engelsen. I Kulturrådets møte den 27. september ble billedkunstneren Inger Sitter utnevnt til æresprisvinner for 2011.

– Oj, nå ble jeg glad, og jeg er absolutt enig i begrunnelsen, sa Inger Sitter ifølge Kulturrådets nettsider da hun fikk beskjeden fra rådsmøtet. I begrunnelsen fra Norsk kulturråd heter det følgende:

Jeg er en rigtig tøsedreng

Jeg er en rigtig tøsedreng

Peitersen, Nina. «Dyster mestermaler: ‘Jeg er en rigtig tøsedreng’,» Politiken, 14 September, 2011.

Michael Kvium er kendt for sin kunst, der viser menneskehedens allerværste sider.

Han er en stor mand, ikke kun på den danske kunstscene, det er han faktisk også i virkeligheden.

Michael Kvium fylder hele døråbningen, da han byder os indenfor i sit store atelier på Ydre Nørrebro.

Håkon Bleken - En mester i kull

Håkon Bleken - En mester i kull

«Håkon Bleken - En mester i kull» NRK, September 1, 2011.

Håkon Bleken er betegnet som en av samtidens mestere i kulltegning. Nå mange av verkene samlet mellom to permer.

I et eget atelier reservert for arbeid med kull, skaper trondheimskunstneren Håkon Bleken sine tegninger i sort hvitt. En kunstform som krever andre virkemidler enn de som kan brukes i fargerike malerier. Tegningen framstår som skulpturer på papir.

Øystein Dahlstrøm på Galleri Brandstrup

Øystein Dahlstrøm på Galleri Brandstrup

Holmen, Monica. «Øystein Dahlstrøm på Galleri Brandstrup,» KUNSTforum, February 18, 2011.

Øystein Dahlstrøm (1976) konstruerer landskaper i sine sterkt redigerte fotografier og snur dermed fotografiets rolle på hodet.

Hva skjer når manipulasjon og redigering av fotografier er en kunstners primære metode og teknikk? I Dahlstrøms tilfelle betyr det fotografier renset for enhver unødvendig detalj, og igjen står de store, ofte anonyme formene. I sin første separatutstilling på Galleri Brandstrup viser han nå flere av sine nyeste arbeider.

Ville ødelegge eget maleri

Ville ødelegge eget maleri

Tjersland, Espen. ”Ville ødelegge eget maleri,” Dagens Næringsliv, March 4, 2011.

Jeg holdt på å spy. Jeg var så lei av maleriet at jeg ville male over det, sier Lars Elling. Han hadde lagt ned seks ukers intensiv jobbing i maleriet ”what game shall we play today?”, før alt sa stopp. Jeg rakk ikke å ødelegge bildet før jeg dro på ferie til India. Da jeg kom tilbake, hadde jeg litt mer avstand til maleriet. Jeg likte det jeg så, sier Elling. 

Øystein Dahlstrøm er Årets unge kunstner!

Øystein Dahlstrøm er Årets unge kunstner!

“Øystein Dahlstrøm er Årets unge kunstner!,” MyNewsDesk, January 24, 2011.

Som del av arrangementet Årets unge leder, arrangert av Assessit og Adecco Select, kåres fotokunstner Øystein Dahlstrøm (35) til Årets unge kunstner tirsdag 25. januar. Dahlstrøm bor og jobber i Oslo.

- Vi vet at unge talenter finnes innen alle bransjer og ønsker å hedre også noen innen kulturlivet, sier prosjektleder for Årets unge ledere, Trond Myhrvold. Men selv om Assessit og Adecco Select begge har lang erfaring innen utvelgelse, innrømmer Myhrvold at de ikke har samme ekspertisen på kunst. De har derfor overlatt jobben med å velge ut et talent fra kunstverdenen til Galleri Brandstrup i Oslo.

Døden og livet – men mest døden

Døden og livet – men mest døden

Weirup, Torben. «Døden og livet – men mest døden,» Berlingske, November 4, 2010.

Kunstmuseet ARoS i Århus viser en magtfuld udstilling af skulpturer af Christian Lemmerz. Skønt her og der vittig og underfundig er der ikke plads til banaliteter i Lemmerz' sorte univers.

Billedhuggeren Christian Lemmerz blev kendt langt ud over kunstinteresserede kredse, da han i midten af 1990erne udstillede et værk i Esbjerg bestående af nogle døde grise i glasmontrer.