image

- Jeg er for rastløs for å pensjonere meg, sier Håkon Bleken (86), som åpner utstillingen «Nye malerier» i Galleri Brandstrup i Oslo torsdag kveld. NRKs kunstanmelder mener maleriene er hans beste så langt. FOTO: KRISTIN SVORTE

Han er 86 år, men uten planer om å trekke seg tilbake. Torsdag 9. april åpner en ny ustilling med Håkon Bleken på Galleri Brandstrup i Oslo.

Dagens utstilling har fått navnet «Nye malerier» og kommer bare drøye året etter forrige gang han stilte ut i de samme lokalene.

Likevel bedyrer kunstneren at tittelen på utstillingen ikke er misvisende, for samtlige 21 bilder, alle i stort eller enda større format, er malt «siden sist».

- Enkelte riktignok delvis oppå gamle bilder. Du maler noe, lar det stå, så oppstår det noe som gjør at du ser det med litt nytt blikk og tar det videre, forklarer Håkon Bleken mens han viser oss rundt i utstillingslokalene på Tjuvholmen i Oslo, timer før den offisielle åpningen av «Nye malerier» skal skje.

Krigen bakteppe for kunsten

Noen av bildene er collage, sammensatt av gamle avisutklipp som det er malt utpå. Det nyeste for øvrig så fersk at det kommenterer Charlie Hebdo-hendelsen i Paris i januar.

Samfunnsengasjementet har alltid stått sentralt i Blekens kunst, men leende avviser han at vi bør legge noe symbolsk i at åpningsdagen for hans utstilling er på 75-årsdagen for nazi-Tysklands okkupasjon av Norge.

- Jeg var 11 år da krigen kom til Norge og 16 da tyskerne kapitulerte. Det er den fasen i livet hvor inntrykkene er som aller størst, så 9. april og krigen ligger helt klart som et bakteppe til all kunsten min. Men at åpningen ble i dag er bare helt tilfeldig, påstår Bleken.

- Hans beste noensinne

NRKs kunstnamelder Mona Pahle Bjerke var svært begeistret for utstillingen i dagens utgave av Kulturnytt.

Hun mener utstillingen representerer en dreining fra politiske problemstillinger til refleksjoner rundt døden og egen alderdom.

- Noen av bildene er uhyggelige, skånselløse selvstudier av alderdomskroppen, med døden lurende i bakgrunnen. Det er noen fantastiske farger som er stemt opp mot hverandre, heslig og vakkert til samme tid, sa Pahle Bjerke til NRK.

Hun mener «Nye malerier» på ingen måte er en avsluttende utstilling.

- Han er helt fantastisk vital. Disse selvportrettene er så sterke. Dette er det beste jeg har sett fra Blekens hånd.

Klassekampens anmelder Øivind Storm Bjerke mener Blekens alderdomsproduksjon er helt unik i den norske kunsthistorien:

«Ved at den til de grader er preget av fornyende kraft og et kritisk blikk på samtiden. Noe han evner å formulere med engasjement og presisjon», skriver han.

For rastløs til å pensjonere seg

«Nye malerier» henger ut mai måned, og Håkon Bleken og deretter venter en ustilling i Bodø.

Det er heller ikke mange måneder siden han hang i Stavanger, så kunstneren fra Trondheim har ikke akkurat slått seg til ro i pensjoniststolen. Noe han heller ikke har noen planer om.

- Jeg sier som Picasso; den eneste gangen jeg har ordentlig fri er når jeg maler. Og selv om jeg sterkt tviler på at jeg vil påta meg noen flere større offisielle oppdrag, har jeg ingen planer om å legge ned penselen. Jeg er for rastløs for å pensjonere meg, og å bare sitte i en stol og glo høres da for jævlig kjedelig ut!