image

Todelt utstilling: Den ene utstillingen er en slags helheltsinstallasjon der Sverre Bjertnæs i tillegg til maleriene og skulpturene har brukt 650 sprittusjer og tegnet rett på veggen med blå tusj.FOTO: MORTEN ANTONSEN

15 verk er allerede solgt. Etter at utstillingen med åpnet fredag 18.november har trondheimskunstneren innkassert over tre millioner kroner, i følge galleristen Kim Brandstrup.

Todelt utstilling

Det er en todelt utstilling Bjertnæs byr på denne gang med til sammen 14 skulpturer, 25 malerier og 15 tegninger. Den ene utstillingen er en slags helheltsinstallasjon der han i tillegg til maleriene og skulpturene har brukt 650 sprittusjer og tegnet rett på veggen med blå tusj.

- Dette rommet er en midlertidig ting, her har vi lagt ned mye tid som kun er for denne utstillingen. Jeg liker å lage utstillingene mine som en totalopplevelse, at man kan oppleve ting i forskjellig rekkefølge. Det at alt er gjort her med bitte små streker, time etter time, gjør noe med den emosjonelle følelsen av rommet. Det gir energi, sier Bjertnæs og legger til at alt er nyprodusert fra de siste tre årene, men at bronseskulpturene tidligere er vist i Berlin.

- Jeg er ikke ute etter å dyrke en type form på arbeidet, jeg er nødt til å holde det levende for meg selv for at jeg skal synes det er interessant. Jeg liker møter med andre mennesker og ting som kan utfordre meg, sier kunstneren mens vi går over til det andre utstillingsrommet der en teaterforestilling er integrert i kunstutstillingen.

Forener kunst og teater

- Teaterelementet her er spesielt. Dramatikeren Arne Lygre har skrevet en enakter til en av skulpturene mine. Det er en forestilling med tre skuespillere som 30 publikummere kan få oppleve hver søndag frem til jul, sier Bjertnæs. Samarbeidet mellom Lygre og Bjertnæs har pågått i to år, og ideen er å lage tre skulpturer og tre akter.

- Jeg har blitt veldig interessert i teater, kanskje fordi kona mi er skuespiller. Jeg har fått mer innsikt i teaterverden. Og dette er vel et forsøk på å få to verdener til å møtes. Ting er veldig segregert. Teater. Kunst. Men egentlig er det mye av det samme. Jeg liker uforutsigbarheten ved at noe oppstår i disse møtene mellom de ulike kunstfeltene. Da skjer det gjerne uventede ting og det blir alltid spennende. Jeg har heller ikke noen tydelige skiller mellom kunstreferansene og livsreferansene.

- Litt som Karl Ove Knausgård?

- Ja, jeg er opptatt av Knausgård, også fordi han er opptatt av kunst. Han skriver om kunst med et emosjonelt blikk. Det emosjonelle blikket er litt borte fra samtidskunsten. Samtidskunsten har fokus inn i et offentlig rom og ikke inn i et subjekt, mens jeg liker å ha det subjektive sterkt fremme, sier Bjertnæs og tilføyer at han har vært opptatt av å koble seg på en norsk maleritradisjon og de norske linjene av malere som Håkon Bleken, Henrik Sørensen, Lars Tiller og Arne Ekeland.