Viewing Room Main Site
Inspirert av døden

Kunstneren Håkon Bleken i sitt atelier i Trondheim. Foran ham står en byste av ham selv, laget av billedhugger Nils Aas. – Jeg liker bedre den versjonen av meg selv, sier Bleken om skulpturen. Foto: Ole Morten Melgård.

Kunstneren Håkon Bleken (87) vier døden stor oppmerksomhet i sitt siste prosjekt. Nå åpner han en storstilt museumsutstilling i Spania.– Jeg er gammel. Jeg lever i verden.

–Kunstmiljøet i Norge er blitt mye råere med årene. Nå tenker kunstnerne i høy grad kun på seg selv.

Maleren Håkon Bleken er en av Norges mest markante skikkelser, og tjener hvert år flere millioner kroner på kunsten sin. Gjennom mer enn 60 år har han vært aktiv på den norske kunstscenen, og han er ikke redd for å provosere. Han er en aktiv samfunnsdebat- tant med skarpe meninger, som gjerne refser makten og borgerlig- heten, særlig politikerne i kunst- nerens egen fødeby, Trondheim.

– He he, ja folk er forbannet på meg, humrer Bleken.

Stiller ut i Spania

Nåerhaniferdmedåoppnåetnytt høydepunkt i sin karriere; han skal være hovedutstiller på anerkjente Museum of Contemporary Art i Coruna i Spania. Utstillingen «Pas- sage between abstraction and figu- ration» åpner i dag. 55 arbeider er med på utstillingen.

– Nei, nei, dette er ingen retroperspektiv utstilling. Kun nye arbeider, sier Bleken.

Skipsreder Trygve Seglem (65), som har byd opp en av Norges største private samlinger med Bleken- bilder, har vært en aktiv pådriver for utstillingen i Spania. Seglem har selv et tett forhold til Spania, hvor han har bygd ialt 30 skip til sin flåte.

– Jeg er ganske interessert i kunst, og har vært fascinert av Bleken i mange år. Jeg er også en aktiv samler. Jeg opprettet kontakt med museet i Coruna for tre år siden, og bidrar økonomisk slik at denne utstillingen kunne komme på plass, sier Seglem. Museet har tidligere stilt ut internasjonale stjerner som Anselm Kiefer, Felix Gonzalez-

Torres og Alex Katz.
– Jeg blir meget nervøs når jeg

vet hvilket selskap jeg er i, for dette er store kunstnere. Men det viktigste for meg er ikke å bli kjent. Det viktigste for meg er å male, sier Håkon Bleken.

Lukten av terpentin

Bleken har invitert på nytraktet kaffe og wienerbrød i hans hjem og atelier på Byåsen i Trondheim. Han eier ett stort hus til like oppi gaten. En rad med malerier står oppstilt langs veggen. Noen jobber han fortsatt på, andre er ferdige. Atelieret er fylt med gamle

tremasker, bøker og kunst, og det lukter sterkt av terpentin og olje- maling.

– Det går an å drepe et bilde ved å overarbeide på det. Kunsten er å slippe et bilde før det er ferdig, sier Bleken.

Han finner frem en bok om de gamle mesterne som Picasso og Giacometti, og morer seg stort over Francis Bacon.

– Bacon slår alle rekorder i å ha det rotete. Studioet hans så helt for j... ut. Det eneste stedet han hadde orden var på lerretet, sier Bleken, og kaster et gløtt ut av vinduet – ut mot Trondheimsfjorden og Munkholmen.

– Der kommer Hurtigruten, og da vet jeg at klokken er ti over tolv. Jeg liker den daglige rytmen, ritu-

aler, at båten seiler forbi her til sin faste tid.

Selv går han en fast daglig tur på 45 minutter i skogen.

– Inspirasjon er noe som kom- mer når du begynner å jobbe. Den hvite flaten kan være ganske hor- ribel i starten. Det er ekstremt vanskelig å male, du famler, nesten som i blinde, men det hjelper å skape kaos på lerretet først, før det tar form etterhvert. Da overtar bildet, sier Bleken.

Blekens store prosjekt

Gjennombruddet som kunstner kom i 1971 med en serie kulltegninger kalt «Fragmenter av et diktatur». Menneskelig lidelse og samfunnsengasjement er sentrale temaer hos Bleken. Han vier særlig døden stor oppmerksomhet i sitt siste store prosjekt, «Dødens Ø», som han startet på etter Utøya- tragedien. Han har nå malt tilsammen 25 malerier i denne serien, hvor et utvalg er med på utstillingen i Spania.

– Temaet døden er ytterst interessant. Døden kan være både vakker og sorgfull på samme tid. Det er jo ikke urimelig å tenke på døden når jeg er 87 år.

– Hva er budskapet ditt?

– Budskap er et sterkt ord. Folk tror kanskje jeg tenkte på Utøya når jeg laget denne serien, men faktum er at jeg lånte tittelen fra den sveit- siske maleren Arnold Böcklin. Utøya var en rystende opplevelse som gikk inn på meg. Verden er full av faenskap, og jeg har kanskje et dystert syn på verden, men for meg handler det om å gi disse opplevel- sene en kunstnerisk form, slik at det blir noe meditativt, sier Bleken.

Han sier det trolig kommer flere bilder i samme serie.

– Har du klart å finne deg selv som kunstner?

– Kunstneren Max Ernst sa at den maleren som har funnet seg selv er ferdig. Jeg vil helst male bilder som vipper mellom tydelighet og utydelighet, og som fortsatt har en viss nerve i seg, sier Bleken, og legger til:

– Jeg har fortsatt mye ugjort. Det føler jeg mye sterkere enn noen gang, men jeg skulle ønske jeg var 30 år yngre.

Trondheim: Kunstekspert Gunnar Krogh Hansen ved Oslo Kusnthandel sier Håkon Bleken har funnet et formspråk som har gått hjem både hos det kjøpende publikum og kunsthistorikerne.

– Bleken han har vært tro mot det formspråket han har jobbet med i hele karrieren, men samtidig klart å fornye seg og henge med i tiden. Bleken startet å male i en spennende periode i norsk kunstliv, og han var med i kunstnerfellesskapet «Gruppe 5» i Trondheim på 1960-tallet, som har betydd svært mye for kunsten i Norge, sier Krogh-Hansen.

Gallerist Kim Brandstrup sier dette om gjennombruddet til Bleken:

– Et vanlig kunstnerskap går kanskje litt på rutinen etter 50–60 år, men Bleken har bare vokst. Det er helt unikt måten har maktet å fornye seg på. Det er første gang en skandinavisk kunstner holder separatutstil- ling ved MAC i Coruna. Du må ha høy kvalitet gjennom hele kunstnerskapet for å kunne stille ut her. Dette er en bekreftelse på at Blekens verk står seg internasjonalt, mener Brandstrup.