image

KRYSTALLER: Marina Abramović er fascinert av krystaller. I utstillingsrommet ved Galleri Brandstrup står blant annet to gigantiske krystallsko, på 70 kilo hver. – De skal man kunne foreta en mental reise i, sier hun.

Marina Abramovic (70) er igjen osloaktuell. Performancekunstens bestemor har siden forrige besøk jobbet med å utforske ulike måter å dø på.

– Jeg har alltid en idé bak kunstverkene mine. Det handler ikke alltid om smerte. Humor er også viktig. Man kan fortelle dype sannheter med hjelp av humor. Men jeg liker mørk humor, og politisk ukorrekt humor, sier Marina Abramovic (70).
Den verdenskjente kunstneren smiler bredt bak den mørke manken, før hun legger til: –Mange tror jeg er så seriøs, fordi jeg har laget mange dystre verk. Men de fleste blir overrasket over at jeg er så munter. Jeg trenger humor for å veie opp for alt det seriøse.

Kunstpopstjerne

70-åringen er etter hvert blitt et popkulturelt ikon, og har de seineste åra kalt seg «performancekunstens bestemor». Hun ble født i Serbia etter krigen, og har i snart 50 år pushet både egne grenser og grensene for samtidskunst.

Hun er kjent for å bruke egen kropp som lerret, og har flere ganger utsatt seg selv for fare og langvarige påkjenninger. Hun har skåret i sin egen nakne kropp foran publikum, og har stilt sin egen kropp til disposisjon til andre. Hun har også fått voksne mennesker til å gråte bare ved å se på dem i øynene, i det mye omtalte verket «The artist is present» på Museum of Modern Art i New York i 2012. Her satt kunstneren stille i 736 timer i en stol og publikum var invitert til å sette seg overfor henne.

Hun mener selv dette er hennes mest dramatiske verk.

–Det var et helvete å bare sitte der. Det var både fysisk og emosjonelt utmattende.

Mental smerte

Den verdenskjente kunstneren har vært i Norge flere ganger etter at hun stilte ut i Oslo første gang for fem år siden. I 2013 fikk hun folk til å skrike av full hals for å gjenskape Edvard Munchs ikoniske maleri «Skrik» ved Ekebergparken.

Nå er den new york-baserte kunstneren tilbake, og åpner torsdag utstillingen «Dozing Consciousness» på Galleri Brandstrup. I november viser Henie Onstad Kunstsenter utstillingen «The Cleaner» som er vist i Stockholm. Begge utstillingene har «cleaning» eller vasking som tema.

–Jeg elsker å ligge på knærne på gulvet og vaske. «The cleaning» er en metafor for alt. Det å vaske historien, fortida, seg selv, sier hun da Dagbladet møter henne i hennes nye utstilling, der krystaller og mentale prosesser står i fokus.
–Fysisk smerte er håndgripelig, men mental smerte er vanskeligere å jobbe med, fortsetter hun om utstillingen der hun vil få folk til å reflektere

Norgesvenn

Abramovic røper at hun begynner å bli norgesvenn.

–Jeg synes Norge og nordmenn er fascinerende. Jeg liker at dere er så opptatt av naturen. Dere er veldig ærlige. Nordmenn er derimot veldig lukkede, men når dere åpner hjertene, er det for alltid.

Et av hennes neste, store prosjekter er å utforske forskjellige måter å dø på. Denne gangen sammen med Petter Skavlan som hun møtte i Oslo for fire år siden, prosjektet har fått tittelen «Seven deaths».
–Stykket handler om forskjellige måter å dø på operascenen. Petter Skavlan fra den norske Skavlan-klanen har skrevet teksten. Det skal vises ved operaen i München i 2020. Jeg gleder meg til å dø på scenen. Men etter å utforske sju dødsmåter, vil jeg nok bare være opptatt av å leve, sier hun.

Hun reiser fortsatt fra kontinent til kontinent for å jobbe. Kunstneren som alltid har brukt kroppen som i sitt arbeid, kaller kroppen sitt hjem. I fjor fylte hun 70 år, og hun kjenner at livsstilen tynger.

–Da jeg var ung hadde jeg veldig mye energi, men nå må jeg være mer bevisst på hvordan jeg bruker energien min, sier hun.

Marina Abramovic

  • Født 30. november 1946. 

  • New York-basert serbisk performancekunstner som begynte sin karriere på begynnelsen av 
1970-tallet. 

  • I 1976 møtte hun den tyske performancekunstneren Uwe Laysiepen, kjent som Ulay. De to 
samarbeidet i flere år. 

  • Jobber med sin egen ideelle stiftelse for bevaring av performancekunst. 

  • Ble kåret til kunstverdenens mest innflytelsesrike person i 2016 av Artnet.com 

  • Er Norgesaktuell med utstilling på Galleri Brandstrup i juni, og Henie Onstad Kunstsenter i 
november. 


–Jeg er også opptatt av utgangen av livet. Jeg har skrevet et manifest om at det viktigste vi kan lære oss, er hvordan å dø bevisst. Det er viktig ikke å dø sint eller i frykt, sier hun. –Alle er redde for å dø. Men med en gang du tenker på døden hver dag, blir livet ditt så mye bedre, sier hun.

Vil nå bredt

Hun har samarbeidet med artister som Lady Gaga og Jay-Z, og er kjent for sitt forhold til kunstneren Ulay. De to har vært bitre uvenner etter at de skiltes. Men februar i år skværet de opp.
–Vi hadde problemer og vi saksøkte hverandre, men det var så fantastisk å finne hverandre igjen og tilgi hverandre. Det er det fineste som finnes i livet.

Abramovic ønsker å leve til hun er 101 år, og har fortsatt mange planer.
–Mange lager kunst bare for det sære gallerifolket, men jeg vil nå et store publikum. Jeg drømmer om å lage kunst på en stadion.