Lars Elling er tilbake i New York med nye bilder, halvannet år etter sin første soloutstilling i byen. Etter tre dager er alle bildene revet bort.

I undring. Lars Elling er fortsatt i en slags opplevelsesrus når han kommer til New York, og undrer seg stadig over at det er hans bilder som henger der på veggen i det flotte galleriet. Denne gang har han med seg 11 malerier til Briggs Robinson Gallery i Chelsea, hans faste galleri i New York. Der skal de henge til 18. desember. Men den som vil kjøpe, må gå andre steder, i løpet av tre dager var alle bildene solgt. Syv av bildene koster mellom 11 000 og 12 000 dollar, de øvrige mellom 3500 og 4000 dollar. - New York er verdens kunsthovedstad. Jeg er uhyre heldig som får anledning til å prøve og feile her, sier han ydmykt.Elling er en av åtte kunstnere i stallen til galleristene Joshua Briggs og Nick Robinson. Han er dypt takknemlighet over arbeidet de gjør for ham på det amerikanske kunstmarkedet. - De er voldsomt ambisiøse på mine vegne, nesten så jeg synes de overdriver, sier han.De to galleristene synes ikke de overdriver når det er snakk om Ellings evner og muligheter som maler.- Elling blant de beste.- Som maler er Lars en av de aller beste, rent teknisk kan han alt. I tillegg er han personlig, det gjør at det er lett å selge ham. Som alle andre virkelig gode malere kan han bli enda bedre, så vi har mye å se frem til, sier de optimistisk. Briggs og Robinson jobber bevisst med hvor maleriene havner, og har solgt Elling-bilder til samlere som har verdensnavn på veggen fra før, som Jean-Michel Basquiat og Willem De Kooning.Elling smiler ved tanken. - Det er morsomt å være junior på veggen sammen med dem! Lars Elling forteller om en klar forskjell mellom kunstmarkedet i USA og hjemme i Norge. - Her kjøpes kunst for å selges igjen, annenhåndsmarkedet betyr alt. Hjemme kjøper vi kunst vi vil beholde. Et maleri er mindre verd idet du går ut av galleridøren i Oslo enn på veggen i utstillingslokalet. Samarbeidet med Briggs og Robinson begynte tilfeldig da Elling var på besøk i New York for noen år siden. Nick Robinson jobbet dengang i et kjent galleri, dit Elling gikk for å se en utstilling. De kom i snakk, og etter at Elling kom hjem, sendte han ham en bok han hadde illustrert.- De likte det de så, kontaktet meg og her er jeg, sa Elling etter den første utstillingen. Maleriene Lars Elling har med seg til New York, har skiftet farge. Paletten er kjøligere, det går mye i grått og blått. - Reaksjonen her er at det ser veldig skandinavisk ut, sier Elling, som mener det ellers er lite revolusjon i det han gjør. - Jeg maler alltid noe jeg har sett for lenge siden. Det halvt huskede, halvt glemte er brønnen jeg øser av, sier han.